18 listopada 2019 r. odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska KWRiST. Dyskusję w ramach posiedzenia zdominowały dwa wątki: nakładanie kar z art. 140mb Prawa o ruchu drogowym oraz kwestie energetyczne – ceny energii w 2020 roku oraz nowa wersja projektu Polityki energetycznej Polski do 2040 roku, roboczo określanej mianem „PEP2040”.
Jeszcze o karach
W piątek 15 listopada 2019 r., czyli w ostatni dzień roboczy przed posiedzeniem Zespołu nadeszła do Biura ZPP odpowiedź resortu infrastruktury na pismo ZPP ws. wątpliwości dot. nakładania kar z art. 140mb Prawo o ruchu drogowym. Pismo sformułowane było w duchu mało dyplomatycznym, eufemistycznie rzecz ujmując. Resort infrastruktury stwierdził w nim m.in., że sam nie przewiduje podejmowania działań legislacyjnych, natomiast ZPP może zwrócić się w tym kontekście np. do Posłów na Sejm RP. Równocześnie w piśmie podkreślano, że ZPP może podejmować działania interpretacyjne zmierzające do usunięcia wątpliwości.
Na posiedzeniu Zespołu Dyrektor Aldona Wieczorek z MI uzupełniła to pismo o informację na temat tego, że będzie przygotowany „Komunikat do Starostw” dotyczący zasadniczych wątpliwości co do stosowania art. 140mb. W dyskusji nie zabrakło też klasycznego już w tej sprawie przerzucania się odpowiedzialnością pomiędzy przedstawicielami resortu infrastruktury i resortu środowiska.
Dyrektor Grzegorz Kubalski z Biura ZPP stwierdził przede wszystkim, że jako ZPP możemy zacząć zgodnie z pismem MI wydawać własne interpretacje, ale wtedy pismo resortu infrastruktury potraktujemy jako przyrzeczenie publiczne co do tego, że resort nie będzie wydawał własnych stanowisk – żeby nie było mnogości interpretacji.
Naczelnik Barbara Plak-Nowicka z Mi stwierdziła, że projekt „Komunikatu…” zostanie uzgodniony z organizacjami zrzeszającymi jednostki samorządu terytorialnego. Powiedziała również, że różne interpretacje mogą wywołać chaos, którego chcemy uniknąć – stąd też należy zmierzać w kierunku współpracy. Ponadto zadeklarowano, że w I kwartale 2020 r. odbędzie się spotkanie mające na celu analizę stosowania problematycznych przepisów, które może być przyczynkiem do podjęcia dalszych działań.
Ceny energii w 2020 r. – wiem, że nic nie wiem
Na wstępie należy przypomnieć, że Ministerstwo Energii nie będzie istniało w ramach nowego rządu. Kompetencje Ministra Energii przeszły do Ministra Aktywów Państwowych. Dyrektor Tomasz Świetlicki z dawnego resortu energii we wstępie udzielonej informacji przypomniał o tym, jak doszło do skokowego wzrostu cen energii. Podkreślił, że obniżenie opłaty przejściowej i akcyzy będzie miało miejsce także w 2020 roku. Piszący ten tekst musi jednak stwierdzić, że to kropla w morzu potrzeb.
Wracając do wypowiedzi Dyrektora Świetlickiego, to wskazał on, że mechanizm zamrażający ceny energii był związany z sytuacją na rynku energii. Nie był jakimkolwiek mechanizmem systemowym. Przypomniał o tym, że prawo unijne w perspektywie długofalowej nie dopuszcza takich rozwiązań.
Z drugiej strony nie padła żadna wiążąca deklaracja co do tego, jak będzie wyglądać rok 2020. Wydźwięk wypowiedzi Dyrektora Świetlickiego jest oczywisty – zamrożenia nie będzie. Z drugiej strony nikt nie powiedział tego głośno. Stąd też temat ten ma powrócić na najbliższym posiedzeniu plenarnym KWRiST.
Polityka energetyczna Polski do 2040 roku – tempo ekspresowe?
Okazuje się, że projekt PEP2040, którego konsultacje publiczne trwają do 29 listopada 2019 r. ma zostać przyjęty jeszcze do końca 2019 roku. (!) Nie wiadomo jednak do końca dlaczego. Nikt z przedstawicieli dawnego resortu energii nie przedstawił „powodów formalnych” uzasadniających taki pośpiech.
Projekt będzie przedmiotem prac Zespołu ds. Infrastruktury na grudniowym posiedzeniu zaplanowanym na 9 grudnia 2019 roku. Do tego czasu ma zostać przesłana wersja projektu po konsultacjach społecznych wraz z tabelą uwag. Pendolino – nie, tempo wygląda na jeszcze szybsze. Szkoda, bo to projekt o ogromnych konsekwencjach dla całego społeczeństwa.
Ruchy masowe – wstępna dyskusja
Na posiedzeniu odbyła się również wstępna dyskusja na temat nowego rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie ruchów masowych ziemi. Właściwy w tym zakresie resort ma przesłać pisemne odniesienie się do uwag ZPP wraz z nową wersją projektu rozporządzenia. Już można zdradzić, że będzie ona przewidywać obowiązek przeprowadzania wizji z mniejszą częstotliwością niż zakłada to obecnie upubliczniony projekt – mianowicie z częstotliwością co dwa lata.