15 lipca 2019 r. odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska KWRiST. Obrady zdominowały projekty dwóch nowelizacji: ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy – Prawo o ruchu drogowym.
Transport kolejowy, Fundusz Kolejowy
W tym przypadku wątpliwości wciąż budzi uzależnienie możliwości wystąpienia o środki na inwestycje taborowe z Funduszu Kolejowego od zrealizowania przez samorząd województwa przewozów określonych w „ministerialnym” planie transportowym. Ponadto znak zapytania stoi nad umożliwieniem realizowania przez samorząd województwa przewozów na terenie innego regionu, ograniczonym kryterium odległościowym (30 km).
Prawo o ruchu, czyli do zgody daleko
Projekt jest procedowany w iście ekspresowym tempie. Jak wynika z informacji przekazanych przez przedstawicieli resortu infrastruktury, projekt był równolegle do przesłania do KWRiST był przekazany na Stały Komitet Rady Ministrów.
Bartłomiej Zydel z Biura ZPP na początku dyskusji podniósł w odniesieniu do projektu zastrzeżenia fundamentalne – tj. problematykę wpływu zniesienia karty pojazdu czy nalepki kontrolnej na szeroko pojęte bezpieczeństwo. Jak odpowiedział jednak Wiceminister Mikołaj Wild, takowe wątki podstawowe na pewno nie są już polem do uzgodnień – kierunkowe decyzje nie są do zmiany. Ponadto przedstawiciel ZPP podnosił, że stwierdzenie z OSR mówiące o tym, iż będzie mieć miejsce „Dokonanie zmian w celu uproszczenia procedur związanych z rejestracją pojazdu” należałoby zmienić na „Obniżenie opłat”. Równocześnie podkreślił, iż jeśli już wystąpi jakiekolwiek zmniejszenie zakresu zadań, to absolutnie nieproporcjonalne do zmniejszonych wpływów z tytułu opłat. Marek Wójcik ze Związku Miast Polskich wielokrotnie dopytywał o przyczyny takiego tempa procedowania nad projektem. Za każdym razem pytanie spotykało się w odpowiedzi z wymowną ciszą… Agnieszka Wrońska z Urzędu m.st. Warszawy, reprezentująca równocześnie ZPP, zasygnalizowała m.in, że brak nalepki kontrolnej nie jest uproszczeniem procedur. Ponadto wskazała, iż tzw. rejestracja przez salon na podstawie kopii będzie stanowiła różnicowanie podmiotu w zależności od tego, czy podmiot zjawi się w urzędzie (oryginały), czy będzie rejestrował przez salon (kopie). Barbara Plak-Nowicka z Ministerstwa Infrastruktury stwierdziła, że po Stronie Samorządowej KWRiST jest negatywne nastawienie do zaproponowanych rozwiązań. Podkreśliła, że w jej opinii mówimy jednak o uproszczeniu procedur. Według MI w innych państwach członkowskich nie ma ani nalepki kontrolne, ani karty pojazdu. Mec. Monika Małowiecka z Biura ZPP zasygnalizowała natomiast, że w świetle informacji przekazanych przez PWPW S.A. bardzo prawdopodobny jest wzrost opłat ponoszonych na rzecz Wytwórni. W związku z tym zarówno przedstawiciele resortu cyfryzacji, jak i resortu infrastruktury zadeklarowali przeprowadzenie rozmów i przeanalizowanie tej sytuacji.
Koniec końców Ministerstwo Infrastruktury ma ponownie przeanalizować kwestię wysokości opłat ponoszonych przez klientów na rzecz starostw – i ich proporcjonalność do kosztów realizacji zadań związanych z rejestracją pojazdów.
Jedno posiedzenie to za mało
Ze względu na późne przesłanie części projektów, nie były one opiniowane przez Zespół. W związku z tym zwołano specjalne posiedzenie Zespołu na 24 lipca 2019 roku. To wtedy m.in. zostanie wydana – na podstawie upoważnienia KWRiST – opinia wiążąca do projektu zmian w Prawie o ruchu drogowym.