Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Czerwcowy Zespół ds. Infrastruktury KWRiST

Czerwcowy Zespół ds. Infrastruktury KWRiST fotolia.pl

17 czerwca 2019 r. odbyło się regularne posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska KWRiST. Poniżej krótkie omówienie najważniejszych wątków poruszonych na tymże posiedzeniu.

Czyste Powietrze

Na wniosek ZPP przedstawiciele resortu środowiska zaprezentowali aktualne dane na temat Programu oraz pomysły na usprawnienie jego obsługi. Pytanie Związku wynikało z tego, że w świetle danych docierających do Biura ZPP właściwe Wojewódzkie Fundusze w niektórych przypadkach proponują przeszkolenie pracowników Starostw Powiatowych w celu obsługi tego Programu.

Jeśli idzie o podstawowe informacje, to do tej pory złożono 60 tysięcy wniosków na kwotę 1,3 mld zł. Decyzje właściwych Zarządów Wojewódzkich dotyczyły ponad 20 tysięcy wniosków w ramach których to decyzji przyznano wsparcie w wysokości ok. 375 mln zł. WFOŚiGW i NFOŚiGW wiedzą, że muszą przyspieszyć – jak wiadomo do wydania w ramach Programu w ciągu 10 lat jest kwota 100 mld zł, a co za tym idzie obecne tempo nie gwarantuje pełnego jej wydania.

Ponadto poinformowano o tym, że Minister Środowiska Henryk Kowalczyk skierował na początku czerwca pisma do samorządów gmin z prośbą o informację co do tego, czy są one chętne do włączenia się w realizację tego Programu – co jednak jest działaniem bardzo doraźnym i nie rozwiązuje systemowo problemów. Jak przekazali przedstawiciele resortu, aktualnie toczą się prace analityczne nad zmianami systemowymi: rola samorządu terytorialnego będzie zwiększona i prawdopodobnie także gminy będą się zajmować obsługą Programu. Prace te są prowadzone w Narodowym Funduszu, a ich zakończenie – ze względu na „okres urlopowy” ma nastąpić pod koniec sierpnia.

Rozbudowa infrastruktury kolejowej w związku z budową CPK

Prezes zarządu spółki odpowiedzialnej za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego Piotr Malepszak zaprezentował najważniejsze założenia rozbudowy owej infrastruktury. Jak zaznaczył powstanie 10 nowych szlaków o długości 1600 km. Podkreślił również, że dziś 100 miast powyżej 10 tysięcy mieszkańców znajduje się poza zasięgiem sieci kolejowej, co ma ulec zmianie. W efekcie inwestycji już zrealizowanych, realizowanych i planowanych do realizacji 120 miast zamieszkałych przez 13 mln ludzi w czasie przejazdu 2-2,5 godziny od CPK i Warszawy. Z największych miast jedynie Szczecin – ze względu na uwarunkowania geograficzne – pozostanie z czasem przejazdu pow. 3 godzin.

Konsumenci

Dzięki zdecydowanym działaniom ZPP definicja konsumenta w ramach Pakietu „Przyjazne prawo” nie ulegnie zmianie – jedynie pewne regulacje chroniące konsumenta będą szerzej stosowane. Tym samym nie ulegnie rozszerzeniu zakres zadań powiatowych/miejskich rzeczników praw konsumentów.

Elektromobilność

Jak informowaliśmy wcześniej, wydłużeniu ulegną terminy zawarte w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych dotyczące obowiązków spoczywających na jednostkach samorządu. Dodatkowo dzięki interwencji ZPP przy pozyskiwaniu środków z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu jednostki samorządu terytorialnego nie będą musiały ustanawiać zabezpieczeń.

Czw., 20 Czrw. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel