14 maja 2019 roku odbyło się specjalne posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Przedmiotem posiedzenia było wydanie wiążących opinii co do podziału rezerwy subwencji ogólnej oraz projektów będących już wcześniej przedmiotem prac Zespołu, tj.: nowelizacji Prawa wodnego oraz nowego Prawa zamówień publicznych wraz z Przepisami wprowadzającymi.
Podział rezerwy subwencji ogólnej
Resort infrastruktury wreszcie przedstawił propozycję podziału. 124 wnioski zostały w nim uwzględnione – z uwagi na ich wartość oraz kwotę rezerwy dofinansowanie wyniesie nieznacznie mniej niż poziom 50%. 10 zadań niestety nie uzyska dofinansowania – decyzja w odniesieniu do każdego z tych przypadków została przez Ministerstwo uzasadniona. Przedstawiciele resortu zwrócili przy tym uwagę na to, że z jakością wniosków z roku na roku jest w ich opinii coraz gorzej. Dla przykładu została poruszona kwestia szerokości pasa ruchu – czasem podawana jest przez wnioskodawców szerokość 7 metrów…
Ponadto przedstawiciel Ministerstwa Finansów zaproponował doprecyzowanie jeszcze w kryteriach na rok 2019 określeń „środki własne” i „środki inne” – będące w opinii resortu zmianą jedynie redakcyjną. Jak wiadomo, w zeszłym roku złożono mniej wniosków niż było środków do podziału – poziom dofinansowania wyniósł ok. 66% – co skończyło się… szczegółową kontrolą NIK w resorcie finansów. Propozycja to efekt właśnie tej kontroli.
Prawo wodne
Projekt uzyskał opinię pozytywną. Projektowany art. 552a. mówiący o tym, że w przypadku gdy pozwolenie wodnoprawe albo pozwolenie zintegrowane nie określa zakresu korzystania z wód w m3 na sekundę, ustalenia wysokości opłaty stałej za usługi wodne dokonuje się z uwzględnieniem wyrażonych w m3 na godzinę maksymalnych ilości możliwych do pobrania wód, możliwych do odprowadzania wód do wód lub możliwych do wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi, określonych w pozwoleniach wodnoprawnych albo pozwoleniach zintegrowanych i przeliczonych na m3 na sekundę – wejdzie w życie z odroczeniem, a pełne jego stosowanie nastąpi od 2022 roku, co stanowi realizację wielokrotnie podnoszonych przez Stronę Samorządową (m.in. ZPP) zastrzeżeń. Ponadto projekt został zaopiniowany pozytywnie z uwagi na to, że na wniosek ZPP resort uzupełni OSR w odniesieniu do budowli piętrzących.
Zamówienia publiczne – pozytywnie, choć z ręką na pulsie
Projekt ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz projekt ustawy – Przepisy wprowadzające PZP otrzymały opinię pozytywną. Niemniej resort przedsiębiorczości i technologii oraz Urząd Zamówień Publicznych mają jeszcze rozważyć kilka węzłowych kwestii: podniesienie minimalnego progu w art. 2 ust. 2 z 50 000 zł na 60 000 złotych czy też problematykę zamówień in-house: coroczne ogłoszenia w przedmiocie spełnienia przesłanek czy też przepis art. 214 ust. 7, wedle którego jeśli reorganizacja działalności została przeprowadzona wyłącznie w celu wykazania spełniania wymaganego procentu działalności, uznaje się, że wymaganie to nie zostało spełnione. W tym ostatnim zakresie być może zostaną wprowadzone pewne wyjątki – np. związane z ważnym interesem publicznym. Ostateczne rozwiązanie przedmiotowych kwestii ma zostać zaprezentowane na czerwcowym posiedzeniu Zespołu.