Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Finansowanie 500 plus - rozporządzenie MF

Finansowanie 500 plus - rozporządzenie MF fotolia.pl

Do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego wpłynął projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.

Zmiany w rozporządzeniu

Projektodawcy proponują wprowadzenia zmiany dotyczącej utworzenia rozdziału „85211 Świadczenie wychowawcze” w dziale „852 – Pomoc społeczna” (pkt 1), oraz paragrafów:

1) w załączniku nr 3 (pkt 2):

  • 206 Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej zleconych gminom (związkom gmin, związkom powiatowo – gminnym), związanych z realizacją świadczenia wychowawczego stanowiącego pomoc państwa w wychowywaniu dzieci,
  • 216 Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej zleconych powiatom, związanych z realizacją dodatku wychowawczego oraz dodatku do zryczałtowanej kwoty stanowiących pomoc państwa w wychowywaniu dzieci,
  • 238 Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej zleconych do realizacji samorządom województw, związanych z realizacją świadczenia wychowawczego stanowiącego pomoc państwa w wychowywaniu dzieci,
  • 634 Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na inwestycje i zakupy inwestycyjne z zakresu administracji rządowej zlecone gminom (związkom gmin, związkom powiatowo –  gminnym), związane z realizacją świadczenia wychowawczego stanowiącego pomoc państwa w wychowywaniu dzieci,
  • 644 Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na inwestycje i zakupy inwestycyjne z zakresu administracji rządowej zlecone powiatom, związane z realizacją dodatku wychowawczego oraz dodatku do zryczałtowanej kwoty stanowiących pomoc państwa w wychowywaniu dzieci,
  • 645 Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na inwestycje i zakupy inwestycyjne z zakresu administracji rządowej zlecone do realizacji samorządom województw, związane z realizacją świadczenia wychowawczego stanowiącego pomoc państwa w wychowywaniu dzieci

2) w załączniku nr 4 (pkt 3):

  • 206 Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej zleconych gminom (związkom gmin, związkom powiatowo – gminnym), związanych z realizacją świadczenia wychowawczego stanowiącego pomoc państwa w wychowywaniu dzieci,
  • 216 Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej zleconych powiatom, związanych z realizacją dodatku wychowawczego oraz dodatku do zryczałtowanej kwoty stanowiących pomoc państwa  w wychowywaniu dzieci,
  • 238 Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej zleconych do realizacji samorządom województw, związanych z realizacją świadczenia wychowawczego stanowiącego pomoc państwa w wychowywaniu dzieci,
  • 634 Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na inwestycje i zakupy inwestycyjne z zakresu administracji rządowej zlecone gminom (związkom gmin, związkom powiatowo – gminnym), związane z realizacją świadczenia wychowawczego stanowiącego pomoc państwa w wychowywaniu dzieci,
  • 644 Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na inwestycje i zakupy inwestycyjne z zakresu administracji rządowej zlecone powiatom związane z realizacją dodatku wychowawczego oraz dodatku do zryczałtowanej kwoty stanowiących pomoc państwa  w wychowywaniu dzieci,
  • 645 Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na inwestycje i zakupy inwestycyjne z zakresu administracji rządowej zlecone do realizacji samorządom województw, związane z realizacją świadczenia wychowawczego stanowiącego pomoc państwa w wychowywaniu dzieci.

500 plus w budżecie

Zmiany te wynikają z wejściem w życie ustawy z dnia  11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, wprowadzającej do systemu prawnego nowe świadczenia: świadczenie wychowawcze, dodatek wychowawczy oraz dodatek do zryczałtowanej kwoty – w wysokości świadczenia wychowawczego, o których mowa w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

Świadczenie wychowawcze oraz ww. dodatki kierowane są do rodzin mających na utrzymaniu dzieci, a ich celem jest przede wszystkim częściowe pokrycie wydatków związanych z zaspokojeniem potrzeb życiowych i wychowywaniem dzieci.

Wprowadzenie nowej podziałki klasyfikacyjnej (rozdział 85211) przeznaczone jest do ewidencjonowania środków związanych z realizacją świadczenia wychowawczego. Natomiast środki przeznaczone na realizację dodatku wychowawczego oraz dodatku do zryczałtowanej kwoty ewidencjonowane będą w dotychczasowych rozdziałach odpowiednio: „85201 Placówki opiekuńczo-wychowawcze” i „85204 Rodziny zastępcze”, co pozwoli na odzwierciedlenie środków z budżetu państwa przeznaczanych na realizację dodatków w wysokości świadczenia wychowawczego w pieczy zastępczej.

Jak wskazują projektodawcy, stworzenie nowego rozdziału oraz paragrafów pozwoli na jednolite ujmowanie środków na realizację ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci oraz umożliwi przejrzyste zaprezentowanie nakładów na Program „Rodzina 500 plus” a także pozwoli na identyfikację rodzaju świadczeń (świadczenie wychowawcze, dodatek wychowawczy oraz dodatek do zryczałtowanej kwoty). Szczegółowy podział rodzaju świadczeń jak również odbiorców pomocy, zostanie zaprezentowany w uzasadnieniu do ustawy budżetowej oraz  w sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa.

Zaprojektowane rozwiązanie pozwoli na bieżące monitorowanie wydatków na potrzeby - koniecznych w celu niezakłóconej realizacji świadczeń - przeniesień środków między częściami budżetu państwa, działami, rozdziałami i paragrafami klasyfikacji wydatków,  z przeznaczeniem na zadania wynikające z ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, zgodnie z art. 29 ust. 6 tej ustawy, a także na prowadzenie prac analitycznych, niezbędnych do prawidłowej i sprawnej realizacji ustawy.

Przepisy rozporządzenia znajdą zastosowanie do realizacji ustawy budżetowej oraz uchwał budżetowych na rok 2016.

Czw., 17 Mrz. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Monika Małowiecka