Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

300 złotych za przejazd bez pasów – nowy „taryfikator” mandatów

300 złotych za przejazd bez pasów – nowy „taryfikator” mandatów fotolia.pl

Do zaopiniowania przez Zespół ds.  Administracji i Bezpieczeństwa Obywateli Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego wpłynął projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości  grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń. Główne założenia projektu to zaostrzenie odpowiedzialności za naruszenia przepisów dot. pasów bezpieczeństwa.

Dlaczego wprowadzono zmiany?

Podstawową przyczyną zmian było dostosowanie aktualnego porządku prawnego(w tym zmienianego rozporządzenia) do dyrektywy wykonawczej Komisji 2014/37/UE z dnia 27 lutego 2014 roku zmieniającą dyrektywę Rady 91/671/EWG odnoszącą się do obowiązkowego stosowania pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących dla dzieci w pojazdach. Wdrożenie dyrektywy unijnej to nie jedyny powód wprowadzanych zmian. Należy wskazać, że również polscy eksperci zauważyli potrzebę zaostrzenia przepisów w zakresie przewożenia dzieci. Zwiększenie wysokości mandatów karnych nakładanych za naruszenie przepisów dotyczących korzystania z pasów bezpieczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem naruszenia zasad przewożenia dzieci pojazdami samochodowymi wynika bowiem również z uchwały nr 5/14 Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Czego dotyczą zmiany?

Najistotniejsze zmiany dotyczą stosowania pasów bezpieczeństwa w samochodach:

1.       trzykrotnego zwiększenia wysokości mandatu za naruszenie przepisów zobowiązujących do korzystania z pasów bezpieczeństwa,

2.       zaostrzenie odpowiedzialności za przewożenie pasażera, który nie korzysta  pasów bezpieczeństwa, uwzględniając przy tym liczbę osób przewożonych bez zabezpieczenia (im więcej osób przewożonych jest bez pasów, tym wyższy mandat),

oraz bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów:

3.       rozróżniono odpowiedzialność za wyprzedzanie na przejściu dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów oraz bezpośrednio przed nimi  w zależności od tego czy wyprzedzany pojazd jest jedno czy wielośladowy,

4.       zaostrzenie odpowiedzialności za nieustąpienie pieszemu i rowerzyście pierwszeństwa – zwiększono wysokość mandatu do nawet 500 złotych,

5.       zaostrzenie odpowiedzialności za naruszenie przepisów regulujących zatrzymanie i postój pojazdów  w miejscach istotnych da bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów,

6.       zaostrzenie odpowiedzialności za wjeżdżanie w jadące w kolumnie rowery lub wózki rowerowe.

Pt., 30 Prn. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Monika Małowiecka