Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jednolite zasady zarządzania bezpieczeństwem dróg

Jednolite zasady zarządzania bezpieczeństwem dróg fotolia.pl
Do prac w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego trafił projekt rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju w sprawie dokonywania klasyfikacji odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych oraz ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej. 
 
Ma ono na celu realizację upoważnienia wynikającego z ustawy o drogach publicznych i dotyczy dróg leżących w transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Regulacja ma uporządkować i wprowadzić jednolite zasady umożliwiające zarządzanie bezpieczeństwem dróg krajowych znajdujących się w tej sieci. Dzięki zastosowaniu się do tych wytycznych będzie możliwe wytypowanie dróg według poziomu ryzyka indywidualnego jakie ponosi pojedynczy użytkownik (ze względu na koncentracje wypadków śmiertelnych). Kolejną klasyfikacją jest wytypowanie odcinków według poziomu ryzyka społecznego jakie ponoszą wszyscy użytkownicy (ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej). Kolejnymi kategoriami będą odcinki o nie akceptowanym poziomie ryzyka zagrożeń wypadkami oraz o dużej możliwości poprawy bezpieczeństwa. W wypadku tych ostatnich chodzi również o zmniejszenie kosztów ponoszonych w związku z wypadkami. 
 
Dokonanie podziału odnoszącego się do wypadków śmiertelnych oraz bezpieczeństwa sieci drogowej wymusza podział dróg na odcinki o jednorodnych parametrach technicznych długości 2-10 km z podziałem dla konkretnej klasy drogi. Podział na takie odcinki wynika z zarządzenia Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Następnie dla każdego z wyodrębnionych odcinków zebrane zostaną dane o ruchu oraz dane o wypadkach.
Rozporządzenie zawiera też wytyczne do określania wskaźnika ryzyka indywidualnego, co umożliwi zrealizowanie rankingu dróg. Ryzyko to oznacza prawdopodobieństwo uwikłania pojedynczego użytkownika drogi w wypadek na danym odcinku. Ryzyko społeczne to kategoria odnosząca się do  poziomu prawdopodobieństwa wystąpienia wypadków drogowych i ich kosztów ponoszonych przez użytkowników i społeczeństwo na danym odcinku. 
 
Wszystkie te wskaźniki mają przyczynić się do zmniejszenia zagrożeń oraz wyboru najlepszych metod bezpieczeństwa. Klasyfikacji odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych dokonuje zarządca drogi, co najmniej raz na trzy lata. Rozporządzenie zawiera wzory do obliczeń parametrów oraz w załączniku tablice klas ryzyka z klasyfikacją oceny ryzyka w przedziale od bardzo wysokiego do bardzo niskiego. Regulacja został poddana gruntowym konsultacjom, realizacją przepisów zajmą się zarządcy dróg w wypadku sieci TEN-T  to Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jednak również prezydenci miast na prawach powiatu, gdzie kategorie dróg zawarte w rozporządzeniu występują. Zdaniem projektodawców rozporządzenie przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na Polskich drogach. Projekt uzyskał już pozytywną opinię zespołu do Spraw Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska. 
Czw., 20 Sp. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk