Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Sprawozdanie z posiedzenia Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej

W dniu 11 września 2014 r. odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Przedmiotem prac zespołu były następujące projekty aktów prawnych:

  • projekt ustawy o leczeni niepłodności. Wobec faktu, iż do dnia posiedzenia strona rządowa nie przedłożyła projektu ustawy w wersji po uzgodnieniach społecznych projekt został zdjęty z porządku obrad;
  • projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw. Projekt przewiduje wprowadzenie zmian m.in. w zakresie dostępu do dokumentacji medycznej oraz procedury postępowania przez komisją orzekającą o zdarzeniach medycznych. Przed posiedzeniem zespołu Ministerstwo Zdrowia przesłało pismo zawierające odniesienie się do uwag zgłoszonych przez partnerów samorządowych. W dużej mierze w piśnie nie zawarto informacji, które z uwag przedłożonych przez stronę samorządową zostaną zaakceptowane na etapie tworzenia projektu samej ustawy. Dodatkowo na samym posiedzeniu przedstawiciele Związku Powiatów Polskich oraz Związku Województw doprecyzowali niektóre z uprzednio zgłoszonych wątpliwości wskazując na konkretne przypadki z praktyki. Przedstawiciele resortu zobowiązali się do ponownego przeanalizowania zgłoszonych uwag, a zatem w dniu posiedzenie projekt nie został ostatecznie opiniowany.
  • projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie orzekania o potrzebie udzielenia nauczycielowi akademickiemu urlopu dla poratowania zdrowia. Przedstawiciel samorządu województw zgłosił poprawkę dotyczącą doprecyzowania katalog dolegliwości mogą w szczególności stanowić podstawę do orzekania w tym zakresie. Przedstawiciel resortu zobowiązał się do uzgodnienia tej kwestii do 12 września br. z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Projekt do zaopiniowania przez zespół ma zostać przesłany do najbliższego wtorku.
  • projekt Sprawozdania z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie od 1 stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2013 r – projekt został zaopiniowany pozytywnie z jedna uwagą dotyczącą korekty spisu treści. W przedłożonej wersji zadania realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego zostały zakwalifikowane do zadań realizowanych przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Do posiedzenia plenarnego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu zostanie przedłożony projekt uwzględniający uwagę oraz zawierający drobne korekty redakcyjne.
  • projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego, ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Projekt dotyczy wprowadzania przepisów regulujących procedurę umieszczenia dziecka w pieczy zastępczej w Polsce, jeżeli decyzję o sprawowaniu pieczy zastępczej nad dzieckiem w Polsce podjął sąd zagraniczny (z uwagi na związek dziecka z Polską). Zadanie ma być finansowane ze środków budżetu państwa.

Po wyjaśnieniach przesłanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt został zaopiniowany pozytywnie, z zastrzeżeniem do protokołu, że po dwóch latach obowiązywania zmiany przepisów na posiedzeniu Zespołu zostanie przedstawiona informacja o wpływie regulacji na realizację zadań z zakresu pieczy zastępczej przez miasto Warszawa, na którą to jednostkę regulacja może mieć wpływ.

Po części legislacyjnej w ramach spraw różnych przedstawiciel Ministerstwa Zdrowia przedstawił informacja na temat szacowanych przez Ministerstwo Zdrowia skutków finansowych, w tym w szczególności w odniesieniu do jednostek samorządu terytorialnego, związanych z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie standardów postępowania medycznego w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Z wyjaśnienia wynikało, że wejście w życie rozporządzenia będzie miało znikome negatywne skutki dla podmiotów leczniczych, z uwagi na fakt, że większość z podmiotów już na dzień dzisiejszy spełnia minimalne wymagania przewidziane w tym akcie. Uzgodniono, że Związek Powiatów Polskich przedstawi własne wyliczenia skutków na podstawie danych zebranych ze szpitali powiatowych i sprawa będzie kontynuowana na kolejnym posiedzeniu Zespołu.

Następnie kontynuowano dyskusję na temat koordynacji działań w ramach samorządowych programów zdrowotnych (w tym programów lekowych związanych z akcjami szczepień). W tej sprawie przedstawiciele resortu poinformowali, że są prowadzone prace legislacyjne w tej sprawie, gdzie rozważane są trzy możliwe warianty rozwiązania podniesionej sprawy. Co do dalszego harmonogramu strona samorządowa zostanie poinformowana na kolejnym posiedzeniu zespołu.

Następnie uczestnicy spotkania przeszli do dyskusja na temat priorytetów wykorzystania środków unijnych na ochronę zdrowia w perspektywie finansowania 2014 – 2020. Wyjaśnienia w tej sprawie oraz informacje o postępowaniu negocjacyjnym przez Komisją Europejską przedstawił przedstawiciel resortu zdrowia.

Ostatnim punktem było omówienie na wniosek Starosty Zawierciańskiego Pana Rafała Krupy, skutków zmian przepisów z zakresie zawierania umów na udzielanie świadczeń wysokospecjalistycznych. Przedstawiciel Ministerstwa wyjaśnił, że Narodowy Fundusz Zdrowia przejmie wyłączenie zadanie kontraktowania świadczeń, natomiast środki na udzielanie tych świadczeń będą pochodziły z budżetu państwa. Planowana kwota pokrywa się z wysokością środków planowanych w roku 2013 i 2014.

Pt., 12 Wrz. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel