Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Projekt założeń zmiany ustawy o ppp

Ministerstwo Gospodarki przygotowało założenia zmiany ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym i ustawy o finansach publicznych. Projekt trafił do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Jest lepiej, ale nie tak dobrze jak mogłyby być

Zgodnie z posiadanymi przez Ministerstwo Gospodarki danymi, obecnie w formie partnerstwa publiczno-prywatnego realizowanych jest 48 przedsięwzięć, a 116 pomysłów czeka na zakończenie analiz przygotowawczych oraz podpisanie umów. Z diagnozy obecnego stanu wykorzystania formuły partnerskiego realizowania inwestycji prez sektor publiczny i sektor prywatny, dokonanej przez resort gospodarki, wynika, że choć ustawa z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym poprawiła sytuację funkcjonowania tej formuły w Polsce w stosunku do stanu sprzed jej ucwalenia, to jednak dotychczasowe regulacje nie przyczyniły się do zamierzonego rozwoju ppp w Polsce.

Propozycje zmian

Zebrawszy wiele uwag i wniosków z doświadczeń podmiotów uczestniczących w dotychczas realizowanych projektach w formule partnerskiej, resort zaproponował wprowadzenie do obowiązujących przepisów następujących zmian:

  1. możliwości utworzenia przez wybranego wykonawcę spółki zależnej odpowiedzialnej za wykonanie przedmiotu postępowania, po wyborze jego oferty jako najkorzystniejszej;
  2. wprowadzenie ułatwień w zawieraniu z wybranym wykonawcą umowy na okres dłuższy niż 4 lata (art. 142 ust. 3 ustawy PZP);
  3. zniesienie limitów wysokości zabezpieczenia (art. 150 ust. 2 ustawy PZP);
  4. uzupełnienie zapisów w umowie PPP o możliwość i zasady jej wcześniejszego rozwiązania;
  5. wprowadzenie przepisów dających JST uprawnienia do udzielania wykonawcy dotacji celowych na realizację inwestycji i związane z wykonaniem umowy PPP usługi;
  6. wprowadzenie regulacji stanowiącej, że wydatki jednostek samorządu terytorialnego ponoszone na podstawie umowy PPP w części, w jakiej przeznaczone są na finansowanie wytworzenia, nabycia lub ulepszenia środków trwałych, nabycia wartości niematerialnych i prawnych lub współudział w kosztach wytworzenia środków trwałych są wydatkami majątkowymi.

W przygotowanym projekcie założeń, każda z propozycji została szczegółowo opisana. Dokument znajdą Państwo tutaj: http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//1/235300/235306/235307/dokument122225.pdf  . Będzie on przedmiotem obrad najbliższego posiedzenia Zespołu ds. infrastruktury, rozwoju lokalnego, polityki regionalnej oraz środowiska KWRiST.

Śr., 13 Sp. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża