Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Społeczeństwo Informacyjne i Administracja na zakładkę

Konieczność wspólnego rozpatrzenia projektu ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego przez Zespół ds. Społeczeństwa Informacyjnego i Zespół ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli sprawiły, że oba Zespoły wyznaczyły swoje posiedzenie na 16 czerwca o 14, przy czym część odrębna obrad pierwszego miała miejsce przed częścią wspólną, zaś drugiego – po niej.

Dyskusja nad projektem Prawa o aktach stanu cywilnego koncentrowała się na dwóch zagadnieniach:

·         przewidywanych rozwiązaniach teleinformatycznych. Przedstawiciele Centralnego Ośrodka Informatyki nieodmiennie wskazywali, że nie ma możliwości bezpośredniej aktualizacji danych w Systemie Rejestrów Państwowych przez programy inne niż przygotowane przez nich Źródło. Ich zdaniem jest to jedyny sposób zapewnienia integralności danych – oznacza to jednak, że przyjęte niegdyś zasady elektronizacji administracji – ustalające neutralność rozwiązań informatycznych– pozostają jedynie martwą literą;

·         skutkach finansowych wdrożenia zaproponowanych rozwiązań.

Ostatecznie projekt został uzgodniony pod warunkiem zawarcia w Ocenie Skutków Regulacji zapisu, iż przepisy ustawy zrodzą skutki finansowe związane z wdrożeniem systemu, zwłaszcza w początkowym okresie jego wdrażania. Dodatkowo ma zostać wprowadzony mechanizm monitorowania (we współpracy ze Stroną Samorządową KWRiST) skutków finansowych ustawy, wraz z wdrażanymi z nią nowymi rozwiązaniami teleinformatycznymi; po ich analizie (dwa lata po wejściu w życie ustawy) MSW wystąpi do MF z wnioskiem o odpowiednie modyfikacje kwot dotacji na to zadanie zlecone, celem zrekompensowania ewentualnych ubytków.

Zespół ds. Społeczeństwa Informacyjnego samodzielnie zaopiniował pozytywnie:

1)      projekt rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie wzoru zgłoszenia prac geodezyjnych, wzoru zgłoszenia prac kartograficznych, wzoru zawiadomienia o wykonaniu zgłoszonych prac geodezyjnych lub prac kartograficznych oraz wzoru protokołu weryfikacji zbiorów danych oraz innych materiałów przekazywanych do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;

2)      projekt rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie sposobu i trybu uwierzytelniania przez organy Służby Geodezyjnej i Kartograficznej dokumentów opracowanych przez wykonawców prac geodezyjnych lub prac kartograficznych na potrzeby postępowań administracyjnych, sądowych lub czynności cywilnoprawnych;

3)      projekt rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie wzorów wniosków o udostępnienie zbiorów danych lub innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, sposobu wydawania licencji oraz ich wzorów oraz wzoru Dokumentu Obliczenia Opłaty.

Dwa projekty zostały natomiast zdjęte z porządku obrad. Były to:

·         projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia warunków technicznych i organizacyjnych dla kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne, polityk certyfikacji dla kwalifikowanych certyfikatów wydawanych przez te podmioty oraz warunków technicznych dla bezpiecznych urządzeń służących do składania i weryfikacji podpisu elektronicznego;

·         projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia szczegółowego trybu tworzenia i wydawania zaświadczenia certyfikacyjnego związanego z podpisem elektronicznym.

Decyzja taka wynikała z dwóch przyczyn. Przyczyną formalną był niezakończony etap uzgodnień międzyresortowych. Merytoryczne wątpliwości wzbudziło jednak wydłużenie z 2 do 5 lat ważności certyfikatów podpisu elektronicznego. Wobec szybko zachodzącego postępu technologicznego może to bowiem stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa obrotu. W związku z tym ustalono, że projektodawcy zwrócą się jeszcze do Narodowego Centrum Kryptografii oraz Instytutu Maszyn Matematycznych o opinię, a równolegle pozyskają informację o wartości mediany długości ważności certyfikatów w poszczególnych krajach europejskich. Projekty będą ostatecznie opiniowane w następnym miesiącu.

Zespół ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli w ramach samodzielnych obrad zaopiniował dwa projekty:

1)      projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie zakresu, szczegółowych warunków i trybu włączania jednostek ochrony przeciwpożarowej do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego;

2)      projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych zmieniającego rozporządzenie w sprawie spisu wyborców.

Projekty dotyczące zmiany systemu ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu górnej Wisły (projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zniesienia Pełnomocnika Rządu do spraw ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły oraz projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie uchylenia „Programu ochrony przed powodzią w dorzeczy górnej Wisły”) zostały zdjęte z porządku obrad. Okazało się bowiem, że zostały przesłane do zaopiniowania w wersji niekompletnej.

Nie odbyły się również dyskusje problemowe – nad informacją Ministerstwa Finansów nt. uwzględnionych postulatów Śląskiego Związku Gmin i Powiatów w projekcie założeń ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz informacją Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji nt. podjętych prac mających na celu poprawę funkcjonowania samorządowych kolegiów odwoławczych. W przypadku tej pierwszej zabrakło bowiem przedstawicieli Ministerstwa Finansów, a w przypadku drugiej – okazało się, że MAiC nie zdążył przygotować odpowiedniego materiału.

Czw., 19 Czrw. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski