Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Dworzec w Oświęcimiu został otwarty. To najnowocześniejszy taki obiekt w Małopolsce

Dworzec w Oświęcimiu został otwarty. To najnowocześniejszy taki obiekt w Małopolsce fotolia.pl

13,5 mln zł kosztowała inwestycja zrealizowana według autorskiej koncepcji PKP S.A. Dworzec w Oświęcimiu powstał w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych, co oznacza, że jest on nowoczesny, funkcjonalny, energooszczędny, ekologiczny i przystosowany do potrzeb wszystkich podróżnych. Pasażerowie mogą z niego korzystać od 10 czerwca.

Dworzec w Oświęcimiu architektonicznie podzielony jest na dwie części. Pierwsza odpowiada potrzebom pasażerów – mieści się w niej poczekalnia, toalety, pokoik dla podróżnych z dzieckiem, a także kasy biletowe. Również w tej części znajdują się pomieszczenia biurowe dla Straży Ochrony Kolei. Część druga to cztery lokalne komercyjne, pokryte wiatą pod którą znajdują się ławki oraz 22 stojaki rowerowe ze stacją naprawy rowerów. Na dworcowej wieży usytuowany jest podświetlany w nocy zegar. W budynku nowego dworca znajduje się też akcent nawiązujący do tradycji – to poddana renowacji wielkoformatowa szklano-kamienna mozaika autorstwa Kazimierza Gąsiorowskiego, stworzona w latach 1964-65. Została ona przeniesiona z holu wyburzonego dworca w Oświęcimiu. Jej nowoczesną reinterpretacją jest mozaika kwietna, składająca się aż z 2500 roślin, znajdująca się na placu przed dworcem, która jest jednocześnie hołdem ofiarom obozu Auschwitz-Birkenau. Obszar przed dworcem również został wykorzystany – podróżni znajdą tam plac miejski z ławkami i przestrzenią przeznaczoną dla odpoczynku oraz parking dla 81 samochodów oraz 5 motocykli lub skuterów, z wydzielonym miejscem postojowym dla rodzin z dziećmi oraz trzema miejscami dla osób z niepełnosprawnościami.

Budynek dworca został przystosowany do współczesnych trendów w architekturze, dlatego został pozbawiony barier architektonicznych i w pełni dostosowany dla osób z niepełnosprawnościami. Ponadto na dworcu wprowadzono szereg usprawnień dla osób niedowidzących i niewidzących – ścieżki prowadzące w budynku i jego otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille`a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworca, a także tablice dotykowe z planem obiektu. Przy budowie dworca uwzględniono również potrzeby najmłodszych podróżnych i ich rodziców. Stworzono dla nich specjalną poczekalnię, gdzie dostępne są zabawki, a na ścianie wyeksponowano mapę Polski z motywami kolejowymi, na której zaznaczono lokalizację dworca.

Jeśli chodzi zaś o rozwiązania proekologiczne, to w połączeniu z systemem inteligentnego zarządzania budynkiem BMS (Building Management System) sprawią, że dworzec będzie energooszczędny. W budynku wykonano izolację cieplną wraz doborem stolarki okiennej i drzwiowej o niskim stopniu przenikalności cieplnej. W miesiącach zimowych pozwala to na utrzymywanie ciepła, natomiast w letnich przyczynia się do ograniczenia nagrzewania  budynku, co zmniejsza koszty związane z funkcjonowaniem urządzeń służących zachowaniu odpowiedniego komfortu termicznego wewnątrz budynku. Dodatkowo do ogrzewania dworca zastosowano gruntowe pompy ciepła, a także wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła. Kompleks posiada energooszczędne oświetlenie wraz z czujnikami automatycznie dopasowującymi natężenie światła do pory dnia oraz obecności osób na dworcu. Budynek został wyposażony również w systemy odzysku wody deszczowej. Jest ona wykorzystywana jako woda szara, do spłukiwania dworcowych toalet.  Zbiorniki, w których gromadzona jest woda deszczowa, mają również funkcję retencyjną. Tym samym ograniczają możliwość zalania obszaru dworca podczas nawalnych opadów.

Koszt tej inwestycji to 13,5 mln złotych. Jest ona finansowana ze środków własnych PKP SA i budżetu państwa.

Źródło: MI

Wt., 16 Czrw. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Małgorzata Orłowska