Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nagranie z wideorejestratora policyjnego informacją publiczną

Nagranie z wideorejestratora policyjnego informacją publiczną fotolia.pl

Skoro postępowanie mandatowe w stosunku do widniejących na nagraniu kierowców zostało prawomocnie zakończone, to udostępnienie zapisu wideorejestratora, jako informacji publicznej w tym zakresie jest dopuszczalne – brzmi teza WSA w Szczecinie z dnia 12 września 2019 r., sygn. akt: II SAB/Sz 53/19.

W ww. wyroku, Sąd przeprowadził wywód nt. udostępnienia zapisów z wideorejestratorów policyjnych w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Po pierwsze, Sąd wskazał, że w świetle utrwalonego orzecznictwa sądów administracyjnych zapisy z wideorejestratora stanowią informację publiczną. Dane te są pozyskiwane w sposób zorganizowany, określony przepisami i stanowią informację o sposobie działania władzy państwowej, zatem jako takie podlegają społecznej kontroli, o której mowa w ustawi o dostępie do informacji publicznej.

Trzeba wskazać, że wideorejestratory są używane do nagrywania zachowań wszystkich uczestników ruchu drogowego znajdujących się w ich zasięgu i dokumentują nie tylko negatywne zachowania kierowców i pieszych, które mogą stanowić wykroczenia lub przestępstwa, ale rejestrują także zwykły ruch drogowy i zachowania jego uczestników nienoszące znamion ani wykroczenia, ani przestępstwa.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że tryb i sposób gromadzenia i przechowywania opisanych wyżej informacji regulują przepisy Zarządzenia Komendanta Głównego Policji w sprawie pełnienia służby na drogach. Zgodnie z § 21 ust. 1 zarządzenia, policjant, pełniąc służbę z wykorzystaniem pojazdu Policji wyposażonego w wideorejestrator, jest obowiązany do rejestrowania obrazu i dźwięku, w sposób zapewniający możliwość odtworzenia zachowań uczestników ruchu drogowego od momentu wyjazdu z jednostki organizacyjnej Policji do powrotu do tej jednostki. Stosownie do § 21 ust. 2 rozporządzenia, przerwa w rejestracji zachowań uczestników ruchu drogowego jest dopuszczalna w ściśle określonych przypadkach. Z przytoczonego wyżej zarządzenia wynika, że materiał uzyskany z wideorejestratora może być wykorzystany dwojako - albo jako dowód w postępowaniu (karnym bądź wykroczeniowym), albo jako materiał poglądowy - do celów profilaktycznych lub szkoleniowych.

Kwalifikacja zarejestrowanego za pomocą wideorejestratora materiału ma istotne znaczenie z punktu widzenia ustawy o dostępie do informacji publicznej. Zależało bowiem będzie od niej to, czy materiał ten może zostać udostępniony w trybie tej ustawy, czy też zastosowanie znajdą przepisy kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia i kodeksu postępowania karnego. Kluczowym jest zatem moment, w którym zapis zostanie uznany za niezbędny jako dowód w prowadzonym postępowaniu.

Udostępnienie zapisu z wideorejestratora w trybie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej może nastąpić dopiero wówczas, gdy definitywnie stwierdzone zostanie, że materiał ten nie stanowi dowodu w postępowaniu wykroczeniowym, inaczej mówiąc, gdy nie zostanie złożony wniosek o ukaranie ani przez uprawniony organ, ani przez pokrzywdzonego. Zatem w sytuacji, gdy, materiały uzyskane za pomocą wideorejestratora zostały przekazane do właściwej komórki celem przeprowadzenia czynności wyjaśniających, zasadną jest odmowa udostępnienia tych materiałów z jednoczesnym wskazaniem, że dostęp do nich regulują przepisy odrębne, pod warunkiem wszakże, że w dacie udzielenia skarżącemu odpowiedzi czynności te były nadal prowadzone, bądź zostały zakończone skierowaniem wniosku o ukaranie. Samo przekazanie do postępowania wyjaśniającego nie stanowi bowiem, w świetle powyższych rozważań wystarczającej podstawy do odmowy udostępnienia informacji z powołaniem na art. 1 ust. 2 ustawy. Koniecznym jest jednoczesne wskazanie, że w dacie rozpatrywania wniosku o udostępnienie informacji czynności te pozostają w toku, bądź, że na skutek tych czynności zostało wszczęte postępowanie, to jest nastąpiło złożenie wniosku o ukaranie.

Po drugie, w sytuacjach, w których kierowcy zostali ukarani mandatami karnymi, postępowanie mandatowe w przypadku uczestników ruchu drogowego, co do których popełnienie wykroczenia zostało zarejestrowane za pomocą wideorejestratora i którzy zostali zatrzymani do kontroli drogowej i ukarani mandatami karnymi, zakończyło się z chwilą, gdy mandat stał się prawomocny, a więc z chwilą uiszczenia grzywny funkcjonariuszowi, który ją nałożył bądź z chwilą pokwitowania jego odbioru.

Podsumowanie

Istnienie szczególnych regulacji dotyczących udostępnienia informacji z - najogólniej rzecz ujmując, postępowania w sprawach o wykroczenia, nie wyklucza możliwości udostępnienia w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej pojedynczych dokumentów, czy też nośników zawierających informację, którą można sklasyfikować jako publiczną. O ile nie budzi, zdaniem sądu, wątpliwości, że dokumenty z akt toczących się postępowań na zasadach określonych w tej ustawie nie mogą być udostępniane, o tyle w przypadku zakończonych postępowań orzecznictwo sądów administracyjnych dopuszcza taką możliwość w przypadku, gdy żądany dokument lub nośnik zawiera informację publiczną. W takich przypadkach uznaje się, że udzielenie informacji publicznej z akt zakończonego postępowania w postaci pojedynczego, precyzyjnie określonego dokumentu, czy nośnika jest dopuszczalne przy zastosowaniu przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej.

We w ocenie sądu, jeśli postępowanie mandatowe w stosunku do widniejących na nagraniu kierowców zostało prawomocnie zakończone, to udostępnienie zapisu wideorejestratora, jako informacji publicznej w tym zakresie jest dopuszczalne.

Czw., 2 Kw. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Monika Małowiecka