Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Podpisano umowę na najdłuższą linię kolejową od 40 lat

Podpisano umowę na najdłuższą linię kolejową od 40 lat fotolia.pl

7 stycznia 2019 r. PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę na 180 mln złotych na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy nowej linii łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. To ważny etap inwestycji, zapewniającej lepszą komunikację w Małopolsce oraz z północy na południe Polski i Europy na osi Bałtyk-Bałkany-Morze Czarne. Jest to najdłuższa nowa linia kolejowa w Polsce od 40 lat.

To pierwszy z trzech etapów inwestycji dla budowy nowej linii, zwanej „Podłęże – Piekiełko” i modernizacji istniejącej linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Etap I obejmuje prace przygotowawcze, tj. opracowanie dokumentacji projektowej i wykup gruntów, niezbędnych pod nowe tory. Wykonawca dokumentacji dostarczy PKP Polskim Liniom Kolejowym SA opracowania,  niezbędne dla przeprowadzenia wykupu gruntów i wykonania robót budowlanych, m.in.  koncepcję programowo-przestrzenną, projekty budowlane i wykonawcze oraz decyzje administracyjne. Przygotuje  również materiały wymagane do ogłoszenia postępowań przetargowych na roboty budowlane. Kolejne etapy inwestycji odnoszą się do modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem oraz budowy nowej trasy, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

Nowa trasa będzie wymagała budowy 58 km nowych linii kolejowych, 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów i ponad 30 wiaduktów. Zmodernizowana zostanie 75- kilometrowa istniejąca linia między Chabówką a Nowym Sączem.

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa ostatecznym efektem przedsięwzięcia ma być zapewnienie lepszych połączeń regionów południowej Małopolski z Krakowem i innymi dużymi aglomeracjami, poprzez radykalne skrócenie czasu przejazdu. Nowa linia ma zapewnić sprawniejsze podróże oraz wygodniejsze i szybsze dojazdy koleją do miejscowości turystycznych. Poprzez inwestycje ma zostać zwiększona ranga przemysłowo-gospodarcza Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala. Mieszkańcy miejscowości wzdłuż nowej linii zyskają dostęp do wygodnej komunikacji. Według przeprowadzonych w ramach studium analiz, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasie krótszym niż 2 h, a na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz, poniżej 1 h.
Inwestycja ma również znacząco wpłynąć na transport towarów koleją. Rozbudowana sieć ma stworzyć korzystne warunki dla przewozów między południem a północą Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne i odciąży mocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska.

Prace przygotowawcze mają być realizowane w latach 2018-2021. Etap II i III będą realizowane odpowiednio w latach 2020-24 i 2020-27.

Źródło: www.gov.pl

Czw., 10 St. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek