Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Podpisano umowę na ostatni odcinek trasy Via Baltica

Podpisano umowę na ostatni odcinek trasy Via Baltica fotolia.pl

11 października br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła umowę na projekt i budowę drogi ekspresowej S61 Łomża Zachód – Kolno.

Umowa na projekt i budowę obwodnicy Łomży oznacza rozpoczęcie realizacji ostatniego odcinka międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, łączącego kraje bałtyckie z zachodnią Europą. Droga ekspresowa S61, o długości blisko 220 km (w tym użytkowany prawie 13 km odcinek koło Augustowa oraz jednojezdniowe obwodnice Stawisk i Szczuczyna), jest zasadniczą częścią tego projektu. Część trasy Via Baltica stanowi 105-km odcinek drogi ekspresowej S8 od węzła Powązkowska w Warszawie do obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. Do ukończenia całej S8 łączącej Warszawę i Białystok pozostał jedynie odcinek Wyszków – Poręba. Dobiegają końca prace mające na celu udostępnienie tego odcinka kierowcom.

Dla odcinka S61 od Szczuczyna do granicy państwa Polska otrzymała dofinansowanie z instrumentu Łącząc Europę (CEF). Na realizację tej ważnej trasy Komisja Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości ok. 414 mln euro.

Odcinek S61 Łomża Zachód - Kolno

Odcinek S61 Łomża Zachód - Kolno, stanowiący fragment obwodnicy Łomży, zaprojektuje i zbuduje firma TOTO. Wartość kontraktu to ponad 525,6 mln zł.

Zadaniem wykonawcy jest przygotowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla całego zadania oraz wykonanie inwestycji. Na ukończenie drogi firma ma 31 miesięcy od podpisania umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca). Oddanie do ruchu obwodnicy Łomży jest planowane w ostatnim kwartale 2021 roku.

W ramach budowy S61 o długości blisko 13 kilometrów powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdą stronę i odporną na koleinowanie nawierzchnią z betonu cementowego (za wyjątkiem obiektów mostowych i istniejących już obwodnic).

Na S61 Łomża Zachód – Kolno zostaną wybudowane trzy węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ oraz nowy, 1200-metrowy most nad Narwią. Dzięki budowie obwodnicy zwiększy się bezpieczeństwo ruchu drogowego i komfort życia mieszkańców Łomży, przez której centrum dzisiaj prowadzi cały ruch tranzytowy w kierunku państw bałtyckich i Rosji.

Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Czw., 11 Prn. 2018 0 Komentarzy Dodane przez: Dawid Kulpa