Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Przepadek pojazdów na rzecz powiatów a obowiązek zapłaty OC

Przepadek pojazdów na rzecz powiatów a obowiązek zapłaty OC fotolia.pl

Z chwilą uprawomocnienia się postanowienia sądu o przepadku pojazdu na powiat przechodzi obowiązek opłacenia składki ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych, nawet jeżeli powiat nie zamierza użytkować danego pojazdu. Wyjatku w tym zakresie nie przewiduje ani Prawo o ruchu drogowym ani ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Spełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia polega kontroli. Do jej przeprowadzenia obowiązany jest m.in. starosta (sic!) jako organ właściwy w sprawach rejestracji pojazdów. Inne organy kontroli to m.in. policja, inspekcja transportu drogowego, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Podmiot, który nie spełnił obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego, zgodnie z warunkami tego ubezpieczenia określonymi w ustawie, jest obowiązana wnieść opłatę.  Wysokość opłaty obowiązującej w każdym roku kalendarzowym, stanowi równowartość w złotych w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych: 
a) samochody osobowe - 500 euro,
b) samochody ciężarowe i autobusy - 800 euro,
c) pozostałe pojazdy - 100 euro,
- ustalana przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski według tabeli kursów nr 1 w roku kontroli.

Wysokość opłaty jest uzależniona od okresu pozostawania tego posiadacza bez ochrony ubezpieczeniowej w każdym roku kalendarzowym i wynosi:
1) 20 % opłaty - w przypadku gdy okres ten nie przekracza 3 dni;
2) 50 % opłaty - w przypadku gdy okres ten nie przekracza 14 dni;
3) 100 % opłaty - w przypadku gdy okres ten przekracza 14 dni.

Opłata za niespełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia jest wnoszona na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. 

Roszczenia z tytułu opłaty ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia dokonania kontroli, nie później jednak niż z upływem 3 lat od ostatniego dnia roku kalendarzowego, w którym nie spełniono obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego. Wniesienie opłaty nie zwalnia z obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego.

Niezawarcie umowy ubezpieczenia OC, skutkujące zapłatą powyższej opłaty stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych (art. 16 ust. 1 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych).

Czw., 4 Sp. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel