Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Transport publiczny od a do z

Transport publiczny od a do z fotolia.pl

Rowerem, autobusem, tramwajem czy pociągiem – jak najlepiej podróżować po miastach i regionach, czy inwestycje w transportu publiczny pozwolą zrewitalizować polskie miasta i jak ważne jest przeprowadzanie konsultacji społecznych – to tematy poruszone podczas V Kongresu Transportu Publicznego.

Wydarzenie trwało dwa dni – 24 i 25 października i odbyło się warszawskim Centrum Nauki Kopernik. Jego organizatorem był Zespół Doradców Gospodarczych TOR i portal transport -publiczny, a patronem medialnym Dziennik Warto Wiedzieć.

Mam nadzieję, że bogaty program Kongresu zawierający m. in. prezentację dobrych praktyk, wypowiedzi ekspertów czy dyskusje spełni państwa oczekiwania – mówiła podczas otwarcia Kongresu Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.

Tematyka rozwoju transportu wpisuje się bardzo mocno w prowadzoną od wielu lat politykę władz Warszawy dotyczące integracji systemu transportowego stolicy z całym obszarem metropolitalnym oraz zwiększenia roli transportu publicznego w podróżach – dodawała. Pani prezydent przypomniała także o badaniach Barometru Warszawskiego, według których aż 80 proc. mieszkańców miasta dobrze ocenia komunikację miejską.

Najlepsi z nagrodami

W trakcie spotkania odbyło się również wręczenie Nagród portalu transport - publiczny. Pierwszym laureatem został dr inż. Igor Ruttmar, prezes spółki TPA Sp. z o.o., która zrealizował świecącą drogę rowerową w Lidzbarku Warmińskim. Nagrodę odebrali również przedstawiciele Włocławka, który zrealizował ciekawy program rewitalizacji oraz Radomia, gdzie wprowadzony został kontraruch rowerowy na jednokierunkowych ulicach.

Nagrodę odebrał również prezes MCX Systems Grzegorz Wojtenko za realizację projektu zastąpienia biletu kartą płatniczą w Świebodzicach. Wreszcie nagroda specjalna – imienna – trafiła do rąk Jerzego Lejka, prezesa Metra Warszawskiego. Doceniono to, że aż 96 proc. podróżnych jest zadowolonych ze świadczonych przez przewoźnika usług. – To ogromny zaszczyt dla mnie i wszystkich pracowników metra. Poddajemy się ocenie warszawiaków od 12 lat. Nie ukrywam, że zawsze oczekiwanie na wynik ankiety przyprawia wszystkich o drżenie serca, ponieważ trudno konkurować z własnym wynikiem z ubiegłego roku, jeśli wypadł on na poziomie 96 procent. Cieszymy się, że potrafimy utrzymać ten standard, ale nie dzieje się to samo – to zbiorowy wysiłek naszych pracowników, ZTM i władz miasta – podawał prezes.

Rozmowa z mieszkańcami

Podczas kongresu odbyły się także liczne panele i debaty. Bardzo ciekawy był Panel Miast. Wzięli w nim udział: Mirosław Pawłowski, prezes spółki Polskie Koleje Państwowe, Krystyna Danilecka-Wojewódzka, zastępca Prezydenta Miasta Słupska, Piotr Grzymowicz, Prezydent Olsztyna, Renata Kaznowska, Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR oraz Jan Roliński, adwokat z kancelarii WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr. Moderatorem dyskusji był Łukasz Malinowski, redaktor naczelny wydawnictwa TOR.

W większości uczestnicy podkreślali ważną rolę konsultacji społecznych. Dzięki nim wprowadzane rozwiązania stają się jak najbardziej przyjazne mieszkańcom. Jedynie Mirosław Pawłowski zwracał uwagę na problem czasu, który czasem jest bardzo istotny. – Konsultacje społeczne nie zawsze prowadzą do szybkiego konsensusu – zauważał. Paneliści zwracali także uwagę na to jak dużym wyzwaniem jest budżet miasta. – Choć Słupsk przeznacza 5% budżetu na transport, to ciągle mało. Trochę zazdrościmy Warszawie, że ta ma na ten cel 20% budżetu – wyznawała Krystyna Danilecka-Wojewódzka.

Prezes zarządu PKP wielokrotnie z kolei podkreślał, że priorytetem spółki jest poprawa dostępności i przyjazność kolei jako środka transportu. Mówił też o szeroko-pojętych planach wprowadzenia systemu wspólnego biletu. – To brzmi tak, jakbyśmy go budowali tylko dla kolei, ale to jest jak dobrej klasy serwer, który będzie miał szufladki, do których w każdym mieście będzie można się dołączyć – zapowiedział. – Niektórzy moi koledzy mają nawet taką wizję, że dojeżdżając do Warszawy, można będzie kupić nawet bilet do teatru – uzupełniał. Kilkakrotnie podkreślał otwartość na współpracę z samorządami.

Na przewagę komunikacji miejskiej nad samochodami zwracał z kolei uwagę Adrian Furgalski. - Ostatnio ktoś powiedział mi, że „niemal każdy wyborca to kierowca", ale kiedy samochody stoją, a obok jest wypełniony pasażerami autobus czy tramwaj, to nie wiem, gdzie tych wyborców jest więcej – mówił. – Zresztą kierowca nie musi być „niemyślący” i można go przekonać do korzystania z komunikacji. Mam więc nadzieję, że za pięć lat politycy nie będą bali się podejmować decyzji korzystnych dla transportu publicznego – podawał.

O udanym powrocie tramwaju do Olsztyna opowiadał Piotr Grzymowicz. – To rewolucja – oceniał. Olsztyński Inteligentny System Transportowy otrzymał w tym miesiącu nagrodę w Melbourne w kategorii Nagroda dla samorządu. – Jako jedyny w Europie – podkreślał prezydent miasta. Olsztyński ITS to nie tylko system kamer i czujników sterujących ruchem komunikacji zbiorowej. To również przystankowe tablice informacji pasażerskiej, biletomaty i karta miejska.

Natomiast Jan Roliński przypominał o innowacyjnych trybach postępowań, które pojawiły się w prawie zamówień publicznych. – Warto budować dobrą atmosferę wokół projektów, zwłaszcza tych trudnych. Barierą jest edukacja, tymczasem nowe przepisy są prospołeczne i pozwalają przeprowadzać takie właśnie przetargi – podkreślał.

Pt., 28 Prn. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska