Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Autonomiczny autobus

Autonomiczny autobus fotolia.pl

Opinia publiczna coraz częściej słyszy o pomysłach samodzielnie poruszających się samochodów. Próby stworzenia autonomicznych pojazdów nie ograniczają się jednak tylko do rozwiązań dedykowanych pojedynczym pasażerom. Autonomiczne autobusy nie tylko są rozważane, ale w ostatnim czasie rozpoczęło się ich testowanie w warunkach drogowych.

Rozwiązanie takie było stosowane od późnej jesieni ubiegłego roku w greckiej miejscowości Trikala. Miasto to znalazło się w tegorocznej edycji Przewodnika po Dobrych Praktykach na potrzeby Europejskiego Tygodnia Mobilności (16-22 września), m.in. ze względu na bezpłatną sieć transportu publicznego. Każdy z sześciu autobusów bez kierowcy jest w stanie zabrać 12 pasażerów. Dla ułatwienia sterowania wyznaczono zamkniętą trasę, którą poruszają się autobusy – bez konieczności zmiany pasa. O ile zatem inne pojazdy mogły wjechać na pas, po którym autobus się poruszał, to autobus na inne pasy już nie wjeżdżał. Wyzwań jednak nie brakowało: wąskie uliczki, wzmożony ruch pieszych.

W tym miesiącu mają się rozpocząć testy dwóch minibusów EasyMile w ruchu miejskim w Helsinkach. Było to możliwe dzięki temu, że – jak donoszą media – prawo fińskie nie zawiera literalnego wymogu prowadzenia pojazdu przez kierowcę. Autobusy mają być użyte na krótkich trasach wahadłowych, np. między dworcem kolejowym a dworcem autobusowym.

Inne europejskie miasta, które testowały autonomiczne autobusy miejskie to m.in. La Rochelle we Francji i Lozanna w Szwajcarii.

Może zatem wkrótce doczekamy się autonomicznych autobusów również na ulicach polskich miast.

Pt., 30 Wrz. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski