Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

JST sfinansuje ścieżkę rowerową i oświetlenie przy drodze krajowej?

JST sfinansuje ścieżkę rowerową i oświetlenie przy drodze krajowej? fotolia.pl

Zarząd Związku Miast Polskich pozytywnie zaopiniował projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego. W opinii ZMP, proponowane przepisy pozwolą na rozwianie wątpliwości, co do zgodności z prawem finasowania przez samorządy inwestycji na drogach krajowych. - Mamy nadzieję, że wprowadzane zmiany przepisów nie spowoduje obniżenia zaangażowania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w realizację projektów połączeń dróg krajowych z siecią dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych. – czytamy w stanowisku ZMP.

Nowe przepisy przesądzają o możliwości finansowania budowy chodników, dróg rowerowych czy dodatkowego oświetlenia przy przejściach dla pieszych, zlokalizowanych w pasie drogi innego zarządcy. Obecnie nie ma formalnych przeszkód, by samorządy podejmowały tego typu decyzje co do dróg regionalnych. Zaprojektowane przepisy umożliwią samorządom, które będą chciały i miały na to pieniądze, zaangażowanie także w przedsięwzięcia na drogach krajowych.

Standardy drogownictwa i opłaty za parkowanie

Zarząd Związku Miast Polskich pozytywnie zaopiniował również rozwiązania dotyczące wsparcia zarządców dróg samorządowych, poprzez wydawanie i rozpowszechnianie wzorców i standardów dotyczących drogownictwa. Szczególnie istotne będzie tego typu wsparcie odnoszące się do wymagań techniczno-budowlanych i eksploatacyjnych dla dróg i drogowych obiektów inżynierskich. Jednocześnie członkowie zarządu ZMP wnoszą o usunięcie z ustawy o drogach publicznych, z ust. 1 art. 13, odnoszącego się do pobierania opłat za parkowanie, słowa „robocze” w odniesieni do dni tyogdnia. Jak argumentują samorządowcy z ZMP, już dziś bowiem interpretacja tego zapisu budzi kontrowersje w organach nadzoru (dotyczące sobót), a dodatkowo miasta turystyczne, w tym będące centrami pielgrzymkowymi, wnioskują o umożliwienie im swobody decyzji, w jakie dni chcą pobierać opłaty. Ustanawianie stref parkingowych ma na celu rozładowanie problemów parkowania pojazdów w miejscach i w czasie, gdy występują, a nie tylko w dni robocze.

Źródło: stanowisko Zarządu Związku Miast Polskich z dnia 26 sierpnia 2016r. w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego.

Pt., 2 Wrz. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża