Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Przyszłość Programu Budowy Dróg Krajowych

Przyszłość Programu Budowy Dróg Krajowych fotolia.pl

Na ostatnim Zespole ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa odniósł się do planów na realizację Krajowego Programu Budowy Dróg. Od pewnego czasu powszechne są informacje, że brakuje środków na jego realizację. Biorąc pod uwagę obecny stan prawny i sposób budowy dróg, deficyt sięga 90 mld oraz 5 mld na program likwidacji miejsc niebezpiecznych. 

Jakie plany by zrealizować program?

Zdaniem ministerstwa należy poszukać nowych źródeł finansowania, które zapewniałyby bardziej stałe wsparcie dla realizacji inwestycji drogowych w Polsce. Mechanizmy wsparcia mają być też omówione na komitecie sterującym, bo podstawowym źródłem finansowania będą pieniądze unijne. Warto jednak przy tej okazji zastanowić się nad zupełnie nowym, stałym mechanizmem wsparcia budowy dróg. 

Wiadomo, że pieniądze to nie wszystko, dlatego ministerstwo będzie przyglądać się również innym systemom realizacji inwestycji. W szczególności mówimy tu o koncesji, partnerstwie czy drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia, które działają w formie spółki akcyjnej, a do tej pory nie były praktycznie wykorzystywane. Zawiązując spółkę minister właściwy do spraw transportu obejmuje, w imieniu Skarbu Państwa, wszystkie akcje. Celem działalności spółki jest przygotowanie lub realizacja przedsięwzięcia drogowego.

Spółka realizuje ten cel m.in. przez:

  • budowę, przebudowę, remont, utrzymanie lub ochronę dróg 
  • przygotowanie, wdrożenie, budowę lub eksploatację systemu elektronicznego poboru opłat 
  • wykonywanie obowiązków zarządcy drogi 
  • nabywanie nieruchomości pod drogi w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa. 

Kiedy pierwsze efekty zmian?

W połowie kwietnia dowiemy się jakie są konkretne zamierzenia ministerstwa, później nastąpią konsultacje i wdrożenia oraz wprowadzanie zmian. We wrześniu okaże się jak bardzo trzeba projekt budowy dróg ograniczyć, w chwili obecnej ministerstwo nie chce rezygnować z żadnej inwestycji, jednak środki są ograniczone. 

Śr., 16 Mrz. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk