Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Drogowy przewóz międzynarodowy ale z polskimi warunkami technicznymi

Drogowy przewóz międzynarodowy ale z polskimi warunkami technicznymi fotolia.pl
Autobus zarejestrowany w Polsce, którym na obszarze Polski wykonywany jest regularny przewóz osób, powinien odpowiadać polskim warunkom technicznym, niezależnie od tego, czy wykonywany przewóz odbywa się w ramach krajowego przewozu drogowego czy międzynarodowego przewozu drogowego- czytamy w uzasadnieniu wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku. 
 
Decyzją z kwietnia 2014 r. Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego w B. nałożył na J. B. prowadzącego P. U. "B." J. B. w A. karę pieniężną w wysokości 5 000 zł za wykonywanie przewozu autobusem, który nie odpowiada warunkom technicznym wymaganym ze względu na rodzaj wykonywanego przewozu regularnego (naruszenie art. 92a ust. 1, 6, 7 oraz lp. 2.5.1 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 6 września 2001 r., o transporcie drogowym. 
 
Zdaniem organu I instancji, a wbrew stanowisku strony, komunikacja międzynarodowa – także wykonywana przez podmiot inny niż publiczny, gdy jej adresatem są wszystkie osoby - jest komunikacją publiczną, o czym świadczy treść art. 2a Rozporządzenia (WE) 1370/2007 z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70. Zgodnie z powołanym art. 2a "pasażerski transport publiczny" oznacza usługi transportu pasażerskiego o ogólnym znaczeniu gospodarczym świadczone publicznie w sposób niedyskryminacyjny i ciągły. 
 
Zdaniem odwołującego się, przepis art. 18 b ust. 1 pkt 1 u.t.d. ma zastosowanie wyłącznie do krajowego transportu drogowego. Skoro zatem nie wykonywał on takiego transportu a transport międzynarodowy, to zarzut braku tablicy kierunkowej bocznej jest chybiony.
 
Zdaniem Sądu pojęcie "przewozu regularnego" zdefiniowane jest w punkcie 7 art. 4 jako "publiczny przewóz osób i ich bagażu w określonych odstępach czasu i określonymi trasami na zasadach określonych w ustawie i w ustawie z dnia 15.11.1984r. Prawo przewozowe". Definicja powyższa póki co odnosi się zarówno do regularnych przewozów krajowych, jak i międzynarodowych albowiem rozdzielenie prawne krajowego transportu drogowego w zakresie dotyczącym krajowego regularnego przewozu osób, od międzynarodowego transportu drogowego, nastąpi dopiero z dniem 1 stycznia 2017r. stosownie do treści art. 90 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o publicznym transporcie zbiorowym. Dopiero z dniem 1 stycznia 2017r. zakres przedmiotowy ustawy o transporcie drogowym zostanie okrojony o regulację dotyczącą krajowego regularnego przewozu osób, który w całości będzie objęty przepisami ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. W zakresie przewozu krajowego ustawa o transporcie drogowym będzie regulować wyłącznie przewozy regularne specjalne, przewozy wahadłowe i okazjonalne. Międzynarodowy transport drogowy również nadal będzie objęty przepisami ustawy o transporcie drogowym, co wynika wprost z zawartego w art. 2 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym wyłączenia stosowania przepisów tej ustawy do regularnego przewozu realizowanego w międzynarodowym transporcie drogowym. 
 
Nie ma, zdaniem Sądu, znaczenia okoliczność podnoszona przez stronę braku  obowiązku oznaczania tablicami kierunkowymi autobusów regularnej komunikacji publicznej, poruszających się poza granicami Polski. Sąd nie miał obowiązku sprawdzania prawdziwości tego twierdzenia albowiem skarżący został ukarany za naruszenie norm prawnych obowiązujących w Polsce w sytuacji wykonywania regularnego przewozu drogowego w ramach komunikacji publicznej międzynarodowej pojazdem zarejestrowanym w Polsce i na obszarze Polski. 
 
II SA/Bk 929/14 - Wyrok WSA w Białymstoku 
 
Źródło: CBOSA 
Pt., 8 St. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk