Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Można ubiegać się o schetynówki

Można ubiegać się o schetynówki fotolia.pl

Od 1 do 30 października 2015 r. zarządcy dróg powiatowych i gminnych mogą składać wnioski o dofinansowanie zadań w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019.

Ministerstwo Infrastruktury wyjaśnia, że program przyczyni się do powstania bezpiecznej, spójnej, zrównoważonej i przyjaznej użytkownikom gminnej i powiatowej sieci drogowej. Oprócz poprawy bezpieczeństwa, jego celem jest także podniesienie standardów technicznych dróg publicznych i ich parametrów użytkowych.

Minister Maria Wasiak tłumaczy, że to bardzo ważny moment dla samorządów. - Dzięki dofinansowaniu dróg lokalnych poprawi się bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego oraz zwiększy dostępność transportowa. Spójny system dróg powiatowych i gminnych będzie także sprzyjać wyrównywaniu szans rozwoju regionów – podaje.

Nowy Program zatwierdzony 8 września 2015 r. uchwałą Rady Ministrów zacznie obowiązywać od 2016 r. Dofinansowanie w ramach programu będzie wynosić łącznie 4 mld zł w latach 2016-2019 (odpowiednio 800 mln zł, 1 mld zł, 1,1 mld zł i 1,1 mld zł). Corocznie w wymiarze rzeczowym możliwa jest budowa, przebudowa i remont około 2200 km dróg powiatowych i gminnych.

Na realizację zadań przewidzianych w Programie jednostki samorządu terytorialnego będą otrzymywać dotację z budżetu państwa, przeznaczoną na dofinansowanie zadań własnych w zakresie budowy, przebudowy i remontów dróg powiatowych i gminnych. Kwota dotacji nie może przekraczać 3 mln zł. Zadanie musi zostać ukończone w roku, w którym dotacja została udzielona. W każdym roku gmina, w tym miasto na prawach powiatu, może skorzystać z dofinansowania nie więcej niż jednego zadania z dofinansowaniem do 50 proc. przy kwocie maksymalnego dofinansowania 3 mln zł. Powiat może skorzystać z dofinansowania dwóch zadań z dofinansowaniem do 50 proc. przy niezmienionej kwocie maksymalnego dofinansowania 3 mln zł na zadanie.

Procedury ogłaszania i naboru wniosków na realizację zadań przeznaczonych do wykonania w 2016 r. będą trwały od 1 do 30 października 2015 r. W kolejnych latach nabór wniosków będzie prowadzony w dniach 1-15 września. Wnioski będą rozpatrywane przez komisje powoływane przez wojewodów. Na podstawie ostatecznej listy rankingowej zatwierdzonej przez ministra właściwego do spraw transportu, wojewoda zatwierdzi listę wniosków zakwalifikowanych do dofinansowania w ramach dostępnego limitu środków przyznanych na województwo.

Zadania ujęte w Programie mają swoje źródła w następujących dokumentach: Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju „Polska 2030. Trzecia fala nowoczesności", Strategia Rozwoju Kraju 2020 „Aktywne Społeczeństwo, Konkurencyjna Gospodarka, Sprawne Państwo”, Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, Krajowa Strategia Rozwoju Terytorialnego 2010-2020, Strategia Rozwoju Transportu do 2020 (z perspektywą do 2030).

Kryteriami według których oceniane będą wnioski o dofinansowanie w ramach Programu są kryterium:

  1. Techniczne - znaczenie zadania dla realizacji infrastruktury drogowej w sposób gwarantujący podnoszenie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez zastosowanie właściwych parametrów technicznych;
  2. Sieciowe - znaczenie zadania dla rozwoju spójnej sieci dróg publicznych na obszarze województwa - w szczególności pod uwagę będzie brana funkcja danej drogi w układzie komunikacyjnym (np. „ponadlokalność”, zgodność z kryteriami zaliczania dróg do kategorii dróg powiatowych i gminnych);
  3. Dostępności komunikacyjnej - wpływ zadania na poprawę dostępności komunikacyjnej obszarów wiejskich, lokalnych ośrodków gospodarczych, instytucji publicznych oraz istotnych dla sprawnej realizacji zadań państwa o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa obywateli, transportu zbiorowego;
  4. Finansowe - współpraca w zakresie dofinansowania realizacji zadania przez jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty;
  5. Kontynuacji ciągu - uwzględnia czy planowane do dofinansowania zadanie stanowi kolejny odcinek w ciągu danej drogi, która została w ciągu ostatnich 3 lat oddana do użytkowania (bez względu na źródło finansowania).

Nadzór nad realizacją Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych sprawował dotychczas minister właściwy do spraw administracji publicznej, zrealizowane zostały dwie edycje Programu.

W ciągu okresu obowiązywania Programu gminy i powiaty zgłosiły ponad 10 tys. wniosków o dofinansowanie projektów drogowych. Do końca 2014 r. jednostki samorządu terytorialnego zrealizowały ogółem ponad 4,9 tys. zadań inwestycyjno-remontowych o całkowitej wartości prawie 9,3 mld zł. Z budżetu państwa na dofinansowanie tych zadań przeznaczono 4,4 mld zł.

Efektem współdziałania rządu i samorządu terytorialnego w ramach obu etapów programu w latach 2008-2014 jest modernizacja i rozbudowa sieci dróg lokalnych o łącznej długości 12,2 tys. km (5,2 tys. km dróg gminnych i 7 tys. km dróg powiatowych), mających kluczowe znaczenie dla rozwoju wspólnot samorządowych.

Inwestycje te przyczyniły się do poprawy stanu technicznego i unowocześnienia samorządowej infrastruktury drogowej, rozbudowanej dzięki inwestycjom zrealizowanym w ramach programu. Ze wsparcia skorzystało prawie 1,8 tys. gmin i powiatów, stanowiących 64 proc. ogółu lokalnych wspólnot samorządowych.

Więcej o programie można znaleźć tutaj.

Źródło: MiR

Sob., 3 Prn. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska