Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Reklama przy drodze nie oślepi kierowcy

Reklama przy drodze nie oślepi kierowcy fotolia.pl
Do konsultacji Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju skierowało projekt rozporządzenia w sprawie maksymalnej luminacji powierzchni informacji wizualnej umieszczonej na reklamie. Jest to realizacja uprawnienia ustawowego zawartego w ustawie o drogach publicznych, jednak wprowadzonej w ramach tzw. ustawy krajobrazowej. Rozporządzenie ma na celu określenie maksymalnej luminacji powierzchni informacji wizualnej reklamy. Co ma w wymierny sposób przyczynić się do zminimalizowania zagrożeń występujących w ruchu drogowym wywołanym przez mogące chwilowo „oślepić” bilbordy reklamowe. 
Luminacja jest to miara wrażenia wzrokowego, które odbiera oko ze świecącej powierzchni (intensywność świecenia powierzchni). Obecnie przepisy nie zawierają określenia maksymalnej mocy. W ramach słowniczka pojęć rozporządzenie proponuje rozróżnienie pojęć dnia i nocy. Dnia jako okresu doby rozpoczynającej się godzinę po wschodzie słońca i kończącej się godzinę przed zachodem słońca. Noc zaś to okres doby rozpoczynający się godzinę przed zachodem słońca i kończący się godzinę po wschodzie słońca.

Rozporządzenie określa maksymalną luminację powierzchni wizualnej z wyżej wymienionym podziałem, dodatkowo różnicuje ją jeszcze od występowania terenu zabudowanego i niezabudowanego. Ministerstwo określiło maksymalne iluminacje na podstawie wykonanego w 2010 roku dla Urzędu Miasta Poznania dokumentu pt. „Ocena zagrożeń występujących w ruchu drogowym powodowana przez wielkopowierzchniowe reklamy z diodami świecącymi”. Rozporządzenie przyjmuje maksymalne wartości dla terenu zabudowanego w ciągu dnia na poziomie 400 cd/m2, dla nocy 600 cd/m2. Jeśli chodzi o teren poza granicami obszaru zabudowanego poziom ten wynosi odpowiednio 4000 cd/m2 i 400 cd/m2.

W związku ze zmianą okresu doby dopuszcza się w ciągu dnia jednorazowe zwiększenie lub jednorazowe zmniejszenie luminacji powierzchni informacji wizualnej umieszczonej na reklamie emitującej światło, powinno to następować jednak stopniowo o wartość nie większą niż 200 cd/m2 na sekundę. Zaproponowany termin wejścia w życie  rozporządzenia to dzień następujący po dniu ogłoszenia. Rozporządzenie wymaga jednak notyfikacji Komisji Europejskiej.

Biorąc pod uwagę rozwój od 2010 roku w zakresie oświetlenia szczególnie diody led, zasadne wydaje się pytanie, czy dokument na podstawie, którego głównie oparło się rozporządzenie jest aktualny w zakresie technicznym. Chociaż przyjęcie kryterium luminacji wydaje się bardzo rozsądne. 
Pt., 18 Wrz. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk