Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Działalność w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów – propozycja zmian

Działalność w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów – propozycja zmian fotolia.pl
Ministerstwo Gospodarki przygotowuje projekt ustawy Prawo działalności gospodarczej. Aktualnie toczą się uzgodnienia międzyresortowe oraz konsultacje społeczne.
W ramach prowadzenia ww. prac, swoje uwagi do projektu zgłosiła również Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów. Główną kwestią, na której się skupiła PISKP jest postulat uznania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia badań technicznych pojazdów za działalność wymagającą zezwolenia. Jako uzasadnienie dla ww. postulatu PISKP wskazała konstytucyjną zasadę dbania o bezpieczeństwo obywateli, rozumianą jako zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
 
Aktualny stan prawny
 
Zgodnie z art. 83 ust 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 97.98. 602 z późn. zm.), działalność gospodarcza w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i wymaga uzyskania wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów. Oznacza to, że wykonywanie ww. działalności jest możliwe po spełnieniu szczególnych warunków, określonych przepisami prawa.
 
Ustawodawca wskazuje te warunki w art. 83 ust. 3 ww. ustawy, a mianowicie stację kontroli pojazdów może prowadzić przedsiębiorca, który:
  • posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • nie jest przedsiębiorcą, w stosunku do którego otwarto likwidację lub ogłoszono upadłość,
  • nie był prawomocnie skazany za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub przestępstwo przeciwko dokumentom - dotyczy osoby fizycznej lub członków organów osoby prawnej;
  • posiada wyposażenie kontrolno-pomiarowe oraz warunki lokalowe gwarantujące wykonywanie odpowiedniego zakresu badań technicznych pojazdów zgodnie ze szczegółowymi warunkami przeprowadzania tych badań;
  • posiada poświadczenie zgodności wyposażenia i warunków lokalowych z wymaganiami odpowiednio do zakresu przeprowadzanych badań wpisanego do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów;
  • zatrudnia uprawnionych diagnostów.

Każdy przedsiębiorca, który spełnia ww. wymagania uzyskuje wpis do rejestru działalności regulowanej prowadzonego przez właściwego starostę. Organ nie może wydać decyzji odmownej.
 
Zaproponowane zmiany
 
Opiniując projekt ustawy – Prawo działalności gospodarczej, PISKP zaproponowała, by w nowej ustawie  uwzględnić konieczność zmiany art. 83 ustawy Prawo o ruchu drogowym i wprowadzić wymóg uzyskania zezwolenia starosty (zamiast „automatycznego” wpisu do rejestru). Taka regulacja umożliwiłaby starostom zapanowanie nad liczbą stacji kontroli pojazdów działających w powiecie oraz jakością „usług” świadczonych przez stacje.
 
Obecny stan prawny spowodował bowiem lawinowy wzrost ilości stacji kontroli pojazdów, co w ocenie PISKP przyczyniło się do pogorszenia jakości przeprowadzonych badań technicznych i powstania wielu patologii w całym systemie kontroli pojazdów.
 
Zgodnie z propozycją PISKP starosta winien mieć możliwość wydania zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów biorąc pod uwagę liczbę pojazdów zarejestrowanych w powiecie, liczbę funkcjonujących już stacji oraz ich lokalizacje. Wydanie zezwolenia winno być poprzedzone obowiązkiem uzyskania pozytywnej opinii reprezentatywnej organizacji samorządu gospodarczego o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszającej przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie stacji kontroli pojazdów.
 
Dodatkowo, w ocenie PISKP, również prawodawstwo unijne wykazuje tendencję, by działalność w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego (w tym prowadzenia stacji kontroli pojazdów), jako działalność dotycząca bezpośrednio zapewnienia przez Państwo bezpieczeństwa obywateli, nie była działalnością w pełni wolnorynkową. 
Czw., 25 Czrw. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Monika Małowiecka