Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Egzamin kategorii AM, również poza ośrodkiem ruchu drogowego

Egzamin kategorii AM, również poza ośrodkiem ruchu drogowego fotolia.pl

Do uzgodnień trafiło rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach. Jest to wypełnienie ustawowej dyspozycji wynikającej ze zmiany ustawy o kierujących pojazdami.

Rozporządzenie zawiera szczegółowe warunki dotyczące zakresu, trybu oraz organizacji egzaminów państwowych. Poza zamianami wynikającymi z dostosowania dawnego rozporządzenia do nowych dyspozycji wspomnianej ustawy, rozporządzenie zawiera szereg wymogów dotyczących ośrodków egzaminowania, w tym warunków dotyczących miejsca przeprowadzania egzaminu. Zawiera również wymogi dotyczące samego egzaminu tj. części teoretycznej i praktyczniej. Dalsza część przepisów odnosi się do samych egzaminatorów, uwzględnia kursy kwalifikacyjne, warsztaty doskonalenia zawodowego, czy egzaminy weryfikacyjne. Integralną częścią rozporządzenia jest szereg załączników dotyczących między innymi zadań egzaminacyjnych, czy schematów rozmieszczenia przeszkód przy wspomnianych zadaniach.

Główne zmiany w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów, to zmiana zasad egzaminowania na „kartę motorowerową”. Od stycznia 2013 roku „kartę motorowerową” zastąpiło prawo jazdy kategorii AM. System egzaminowania przeniósł się przez to do ośrodków ruchu drogowego, co znacząco pogorszyło jego dostępność jak i koszty. W ramach zmian proponuje się wprowadzenia możliwości egzaminowania poza ośrodkami ruchu drogowego. Uprawnienia takie będą mogły, być nabywane również w szkołach do których uczęszczają kandydaci. Skróci się również czas trwania części praktyczniej do 10 minut. Zwiększenie dostępności oraz zmniejszenie kosztów ma przyczynić się zdaniem ministerstwa do poprawy bezpieczeństwa, gdyż obecnie wiele osób korzystających z tego środka lokomocji nie posiada wymaganych uprawnień.

Przywrócony zostanie obowiązek stanowiska koordynatora egzaminatorów, obecnie takie stanowisko istnieje w wielu ośrodkach, mimo braku ustawowego wymogu. Przyczyni się to do jednolitości i przejrzystości procesu egzaminowania.

Z nowych zmian ucieszą się również przyszli motocykliści. Obecnie do egzaminu obowiązywały zasady dotyczące odpowiedniego typu butów wiązanych. Buty dedykowane dla motocyklistów to jednak w większości buty zapinane na klamry, czy suwak. Dzięki tej zmianie wygodniejsza stanie się zmiana biegów, co dla zestresowanych egzaminem przyszłych motocyklistów, może stanowić ułatwienie.

Czw., 4 Czrw. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk