Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Raport Komisji Europejskiej: polskie problemy w transporcie

Raport Komisji Europejskiej: polskie problemy w transporcie fotolia.pl
"Dzięki znaczącym inwestycjom gęstość polskiej infrastruktury transportowej odpowiada już średniej UE, ale wydatki na konserwację i modernizację różnych środków transportu nie są równomiernie rozłożone", czytamy w roboczym raporcie okresowym Komisji Europejskiej, oceniającym postęp wdrażania przez Polskę rekomendacji Komisji.
 
W latach 2006-2013 sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce wydłużyła się o 1700 km, zaś długość tras kolejowych dostosowanych do prędkości 160 km/h powiększyła się o 700 km. W przeciągu ostatnich 25 lat niedoinwestowany transport kolejowy uległ znacznej degradacji; dochodziło do zamykania tras i ograniczeń ruchu kolejowego, pomimo priorytetowego finansowania ze środków UE. Raport ocenia, że ostatnie zmiany legislacyjne są właściwe i mogą wywrzeć pozytywny wpływ na transport kolejowy, jednak prawdopodobnie ich skutki nie będą odczuwalne w przypadku projektów inwestycyjnych objętych okresem programowania 2007-2013.
 
W opinii autorów raportu, zagrożenia dla stabilności systemu transportu wynikają głównie z niewystarczających nakładów na utrzymanie infrastruktury kolejowej, preferencyjnego traktowania transportu drogowego, niezadowalającego funkcjonowania transportu publicznego, słabej integracji różnych środków transportu oraz niedostatecznego wykorzystania inteligentnych systemów transportowych (ITS).
 
Pomimo zaplanowanych na nadchodzące lata działań mających na celu rozwiązanie problemów w transporcie zaobserwowano jedynie ograniczony postęp w realizacji projektów dotyczących transportu kolejowego i w usprawnianiu zdolności administracyjnych w tym sektorze. Ze względu na szybki rozwój transportu drogowego, ogólna struktura systemu transportu stała się nie do utrzymania, jest niebezpieczna dla użytkowników, energochłonna, pełna zatorów komunikacyjnych, przyczynia się też do emisji gazów cieplarnianych i wysokiego poziomu zanieczyszczenia powietrza.
 
Źrodło: Dokumnet roboczy służb komisji. Sprawozdanie krajowe – Polska 2015 r. {COM(2015) 85 final}
Czw., 12 Mrz. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża