Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Konieczne jest wzmocnienie Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych

Konieczne jest wzmocnienie Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych fotolia.pl

Delegaci na Zgromadzenie Ogólne Związku Powiatów Polskich, które odbyło się 5 marca br. w Poznaniu, przyjęli stanowisko w sprawie konieczności zwiększenia finansowania inwestycji na drogach lokalnych ze środków budżetu Państwa w najbliższych latach. Inicjatorem podjęcia stanowiska w tej sprawie był wiceprezes Związku Powiatów Polskich, Starosta Strzyżowski Robert Godek.

Jak czytamy w stanowisku, Związek Powiatów Polskich apeluje do Parlamentu i Rządu Rzeczypospolitej Polskiej o modyfikację i wzmocnienie programów krajowych, wspomagających inwestycje na drogach lokalnych, w tym drogach powiatowych.

W roku 2015 rozpocznie się wdrażanie Regionalnych Programów Operacyjnych z nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020. Programy te, jak również programy koordynowane centralnie, wykorzystujące środki z funduszy europejskich, będą miały największe znaczenie dla publicznych inwestycji o znaczeniu krajowym, regionalnym i lokalnym. Tymczasem w przeciwieństwie do poprzedniego okresu programowania z kategorii interwencji wykluczono w nowym okresie dofinansowanie zadań na drogach lokalnych, w tym drogach powiatowych.

Z perspektywy właściwego zagospodarowania przestrzeni publicznej, drogi powiatowe pełnią niezwykle ważną funkcję. Ich odpowiedni stan jest warunkiem koniecznym do prowadzenia i rozwoju działalności gospodarczej na poziomie lokalnym, stanowią sieć dróg rozprowadzającą i wprowadzającą ruch do sieci autostrad, dróg ekspresowych, dróg krajowych i wojewódzkich. Potrzeby inwestycyjne na drogach powiatowych, mimo wieloletnich już działań prowadzonych przez samorządy powiatowe są nadal ogromne. Dotyczą modernizacji nawierzchni, przebudowy mostów i infrastruktury towarzyszącej, poprawy bezpieczeństwa i in.

W związku z tym, wobec braku możliwości dofinansowania tych zadań ze środków europejskich w najbliższych latach, za delegaci obecni na Zgromadzeniu opowiedzieli się za utrzymaniem i wzmocnieniem istniejących już programów krajowych, tj. Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych oraz rezerwy subwencji ogólnej, przeznaczonej na dofinansowanie zadań inwestycyjnych na drogach powiatowych.

W stanowisku wskazano na konieczność przeznaczenia na te programy odpowiednio wysokich środków, rekompensujących wykluczenie możliwości dofinansowania tych zadań z funduszy unijnych, oraz zmianę zasad finansowych, tj. podwyższenie dofinansowania z obecnych 50 do 85% wartości inwestycji, analogicznie do zasad finansowania projektów unijnych. Ma to szczególne znaczenie wobec trudności budżetowych wielu samorządów i pozwoli na dostęp do tych programów także samorządom o mniejszych dochodach, w tym z regionów słabiej rozwiniętych.

Na końcu warto przypomnieć, że Związek Powiatów Polskich zainicjował zbieranie uwag do Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych, które zostaną wykorzystane przy pracach nad programem na kolejne lata. Do końca zeszłego tygodnia do Biura Związku wpłynęło kilkaset uwag z kilkudziesięciu powiatów i gmin. Wszystkim, którzy przesłali swoje sugestie i spostrzeżenia dziękujemy.

Niedz., 8 Mrz. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel