Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Doręczenie decyzji - niezbędne

Doręczenie decyzji - niezbędne fotolia.pl

W toku postępowania organ administracji jest zobowiązany wnikliwie przeanalizować wszystkie okoliczności sprawy – nie może ograniczyć się do czysto formalnego zbadania przesłanek wydania decyzji.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem (nieprawomocnym) z dnia 24 listopada 2014 roku, zapadłym w sprawie o sygn. III SA/Kr 1083/14 uchylił decyzję SKO utrzymującą w mocy decyzję w przedmiocie cofnięcia uprawnień do kierowania pojazdami. Rozstrzygniecie takie było wynikiem ustalenia, że osoba skierowana na kontrolne badanie kwalifikacji w związku z przekroczeniem limitu 24 punktów karnych nie przystąpiła do tego badania. W toku postępowania okazało się jednak, ze decyzja SKO utrzymująca w mocy wcześniejszą decyzję o skierowaniu na badanie nie została kierowcy właściwie doręczona. O jej istnieniu dowiedział się w czasie przeglądania akt, co wystarczyło organowi I instancji do uznania, ze zainteresowany mógł (w ciągu nieco ponad tygodnia) podjąć starania w celu przystąpienia do egzaminu. Ocenę taką podzieliło SKO, zwłaszcza ze w toku postepowania odwoławczego doręczyło wcześniejszą decyzję (na nieco ponad trzy tygodnie przed wydaniem zaskarżonej decyzji).

Odmienne zdanie miał jednak WSA. Przypomniał, że zgodnie z art. 109 § 1 K.p.a. decyzję doręcza się stronom na piśmie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Organ administracji publicznej, który wydał decyzję, jest nią związany od chwili jej doręczenia lub ogłoszenia, o ile kodeks nie stanowi inaczej (art. 110 K.p.a.).

W ślad za wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 marca 2012 roku, sygn. II GSK 93/11 przypomniał dwie ważne tezy:

1. Przyjmując jako podstawową cechę decyzji administracyjnej uzewnętrznienie woli organu administracji publicznej przez zakomunikowanie woli jednostce w trybie prawnym, nie można przyjąć, że nadanie decyzji przed upływem terminu w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego jest uzewnętrznieniem woli. Uzewnętrznienie woli organu administracji publicznej musi nastąpić tylko przez zakomunikowanie woli jednostce w trybie prawnym, a tym trybem jest wyłącznie doręczenie decyzji.

2. Prawo administracyjne w przeciwieństwie do prawa cywilnego, jako dział prawa publicznego, oparte jest na innych regułach. Przypisując organom administracji publicznej wykonywanie zadań publicznych, kształtuje relację prawną organ - jednostka na zasadzie władztwa administracyjnego. Jeżeli tak stanowi norma materialnego prawa administracyjnego, to ukształtowanie praw (uprawnień lub obowiązków) jednostki następuje w wyniku władczego działania organów administracji publicznej. Poddając jednostkę władczej ingerencji organów administracji publicznej w państwie prawnym, jednostce zapewniona jest obrona jej interesów prawnych na drodze prawa - drodze postępowania regulowanego przepisami prawa.

W świetle powyższego sąd uznał, że niewątpliwie strona powinna obowiązek poddania się kontrolnemu sprawdzeniu kwalifikacji, który na nią nałożono wykonać w najszybszym możliwym terminie. Trudno jednak wyciągać konsekwencje z faktu niewykonania obowiązku, jeśli wynika on z decyzji niedoręczonej lub doręczonej niewiele przed zakończeniem procedury odwoławczej.

Pon., 15 Gr. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski