Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Tablice rejestracyjne świata (60). Meksyk - część 1. Schemat numeracji

Tablice rejestracyjne świata (60). Meksyk - część 1. Schemat numeracji fotolia.pl

Meksyk – podobnie jak Kanada i USA – jest państwem federalnym. Meksykański system oznakowania pojazdów ma charakter pośredni między systemem europejskim, a systemami Kanady, czy Stanów Zjednoczonych. Podobnie jak w Europie format numerów rejestracyjnych jest ustalony jednolicie dla całego obszaru kraju; jednakże sam wzór graficzny tablicy jest ustalany indywidualnie przez każdy ze stanów.

Fakt, iż system nadawania numerów rejestracyjnych jest wspólny dla całego kraju nie oznacza, że jest on szczególnie przejrzysty. Jest to związane z istnieniem różnorodnych klasyfikacji, które wpływają bezpośrednio na przyjęty format numeru. Podstawowe trzy to:

  • charakter pojazdu (publiczny, czy prywatny);
  • rodzaj pojazdu i niekiedy typ właściciela (np. odrębny system numeracji mają pojazdy osób niepełnosprawnych). Podstawowe kategorie dla pojazdów prywatnych to: motocykle, samochody osobowe, ciężarówki, przyczepy i samochody kempingowe, autobusy, pojazdy zabytkowe. Podstawowe kategorie pojazdów publicznych to: ciężarówki, autobusy i taksówki;
  • miejsce rejestracji. W 1972 roku został wprowadzony odrębny system numerów rejestracyjnych pojazdów zarejestrowanych w meksykańsko-amerykańskiej strefie przygranicznej. Dotyczy to pojazdów zarejestrowanych w stanach: Baja California, Baja California Sur oraz części stanów: Sonora, Chihuahua, Coahuila i Tamaulipas.

W praktyce oznacza to np. że autobus może mieć numer rejestracyjny zgodny z następującymi schematami:

  • N-LLL-NN jeśli jest zarejestrowany jako prywatny poza strefą graniczną;
  • NNN-NNN-L jeśli jest zarejestrowany jako służb publicznych poza strefą graniczną
  • ZLL-NN-NN jeśli jest zarejestrowany jako prywatny w strefie granicznej;
  • NN-NN-Z LL jeśli jest zarejestrowany jako służb publicznych w strefie granicznej.

Niezależnie od tego Dystrykt Federalny posiada zazwyczaj odrębny system numeracji. Pozostając przy przytoczonym przykładzie autobusu – obowiązuje tu wzór numeracji NNN-NN-NN, przy czym pierwsze trzy cyfry oznaczają numer linii obsługiwanej przez autobus (sic!). Jeśli jednak autobus obsługuje połączenia metropolitalne między miastem Meksyk a Dystryktem Federalnym nosi numer rejestracyjny NNN-LL-NNN, gdzie litery oznaczają gminę obsługiwaną przez dany pojazd.

Samochody osobowe poza strefą graniczną mają numer rejestracyjny zgodny ze schematem LLL-NN-NN (tu znów wyjątkiem jest Dystrykt Federalny, który używa wzoru NNN-LLL), w strefie granicznej NNN-LLL-N (przy czym odrębny schemat obowiązuje w stanie Baja California – BLL-NN-NN).

Niedz., 14 Prn. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski