W tym roku przystąpienie do matury zadeklarowało 263 tys. absolwentów liceów ogólnokształcących, techników i szkół branżowych II stopnia – podaje Centralna Komisja Edukacyjna. Wśród nich 275 osób to obywatele Ukrainy. Do matury przystąpią też absolwenci poprzednich lat, którzy wcześniej nie podchodzili do egzaminu, nie zdali matury, chcą zdać egzamin z nowego przedmiotu bądź poprawić wyniki. Ogółem w 2024 r. przeprowadzonych zostanie ok. 557 tys. egzaminów w części ustnej oraz ok. 1,406 mln egzaminów w części pisemnej. W 2023 r. do matury przystąpiło nieco ponad 253 tys. abiturientów. Wśród nich 84 proc. uzyskało pozytywny wynik egzaminu dojrzałości.
W 2024 r. 37 proc. maturzystów przystąpi tylko do jednego egzaminu z przedmiotu na poziomie rozszerzonym. Blisko co trzeci absolwent zdecydował się na dwa egzaminy rozszerzone (31 proc.), a zdawanie trzech zadeklarowało 24 proc. uczniów ostatnich klas szkół ponadpodstawowych. Tegoroczni maturzyści najczęściej jako przedmioty dodatkowe wybierali: język angielski (70 proc. absolwentów 2024 r.), matematykę (28 proc.) oraz geografię (24 proc.). Przedmioty te cieszyły się również największą popularnością we wcześniejszych latach (oprócz 2021 r., w którym więcej absolwentów wybrało język polski niż geografię).
Jak wynika z badań - ponad połowa uczniów ostatnich klas liceów (58 proc.) oraz techników (51 proc.) po ukończeniu szkoły planuje jednocześnie kontynuować naukę oraz pracować – wynika z badania NASK zrealizowanego we wrześniu i październiku 2023 r. Co trzeci uczeń ostatniej klasy technikum planuje podjąć pracę i nie kontynuować edukacji. Na taki krok zdecyduje się tylko 6 proc. absolwentów liceów. Kontynowanie nauki, bez podejmowania pracy, planuje 36 proc. maturzystów liceów oraz 14 proc. tegorocznych absolwentów techników. Absolwenci liceum najczęściej planują studiować: psychologię (22 proc.), medycynę (16 proc.) oraz filologię (10 proc.). Wśród maturzystów z techników najczęściej planowanymi kierunkami są: informatyka (20 proc.), psychologia (16 proc.) oraz zarządzanie (11 proc.).
Eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego zwracają uwagę, że łączenie nauki i pracy przekłada się na szybsze zatrudnienie i na wyższe wynagrodzenia absolwentów uczelni wyższych – jak wynika z raportu pt. Akademickość polskich miast (II). Połowa absolwentów wiodących polskich uczelni zdobywała doświadczenie zawodowe przed uzyskaniem dyplomu. Jest to zgodne z obserwacjami dotyczącymi planów na przyszłość tegorocznych maturzystów. Doświadczenie zawodowe jest cenione przez pracodawców i przekłada się na lepsze oferty pracy oraz wyższe wynagrodzenie.
Źródło: PIE