Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Alert samorządowy. W części trzeciej o tym, jak uruchomić oświatę

Alert samorządowy. W części trzeciej o tym, jak uruchomić oświatę .

Epidemia koronawirusa wymusiła zamknięcie żłobków, przedszkoli i szkół, co zrodziło kolosalnie negatywne konsekwencje społeczne i gospodarcze. Kryzys i poczucie chaosu pogłębia niepewność co do terminu uruchomienia działalności oświatowej. Z kolei przywrócenie działalności oświaty wcale nie będzie zadaniem łatwym.

Przede wszystkim, autorzy publikacji zwracają uwagę na fakt, że w placówkach oświatowych konieczne będzie wdrożenie szeregu filtrów bezpieczeństwa sanitarnego. Z takimi działaniami wiążą się jednak dodatkowe potrzeby kadrowe i koszty. Natomiast subwencja oświatowa już teraz nie wystarcza na bieżące funkcjonowanie szkół. Autorzy zaznaczają, że w nowej, trudnej rzeczywistości, subwencja musi zostać wypłacona w pełnej i oddającej rzeczywiste koszty wysokości.

Autorzy za pilne do realizacji uznają następujące działania:

  • wprowadzenie możliwości nierównowagi strony bieżącej budżetu JST dodatkowo o wartość planowanego ubytku w dochodach będącego skutkiem wystąpienia COVID-19
  • złagodzenie reguły fiskalnej ograniczającej zadłużenie o kwotę faktycznego ubytku w dochodach podatkowych jednostki wynikającego z wystąpienia epidemii
  • wprowadzenie możliwości przekazania rat części oświatowej, wyrównawczej, równoważącej i regionalnej subwencji ogólnej w terminach wcześniejszych
  • zwiększenie dochodów samorządu powiatowego z tytułu gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa.

W publikacji podniesiona została również kwestia dodatkowych zadań opiekuńczych pełnionych przez szkoły. By było to możliwe, konieczna jest współpraca z lokalnymi podmiotami odpowiedzialnymi za interwencje kryzysowe i otrzymanie pomocy merytorycznej i materialnej od JST.

Bardzo dużym wyzwaniem w czasie epidemii jest też nauczanie zdalne. By kontynuować je z korzyścią dla uczniów, niezbędne jest włączenie w ten proces miejskich jednostek, takich jak biblioteki, ośrodki pomocy społecznej czy domy kultury. Ważnym wsparciem powinny też być regionalne ośrodki kształcenia nauczycieli.

Autorzy publikacji zwracają uwagę, na konieczność stopniowego wznawiania funkcjonowania placówek oświatowych. Rekomendują, by najpóźniej 4 maja uruchomione zostały placówki opieki dla najmłodszych dzieci. Zwrócili także uwagę na pasywną postawę MEN w kwestii uruchamiania placówek oświatowych.  

Z pełną treścią raportu można zapoznać się tutaj.

Pt., 24 Kw. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Małgorzata Węgrzyn