Ministerstwo Edukacji Narodowej odpowiedziało na apel Rzecznika praw Obywatelskich i postanowiło przyłączyć się do akcji #zadaNIEdomowe. Akcja polega na organizowaniu szkolnych debat i ustalaniu wspólnych zasad, które mają doprowadzić do tego, że nauka będzie dla uczniów ciekawsza i pozwoli lepiej szkole przygotować dzieci do dorosłego życia. Akcja jest pokłosiem licznych próśb o interwencje do RPO w związku z nadmiernym przeciążeniem dzieci zadaniami domowymi.
W trakcie pierwszych debat, jakie odbyły się już w szkołach, wysunięto następujące wnioski. Najbardziej pożądanym typem zadań domowych są te, które wymagają kreatywności i twórczego podejścia do problemu. Pojawiały się propozycje projektów wykonywanych w grupie i gier podsumowujących dział, zadania pozwalające się wykazać, budzące zainteresowanie.
Należy: unikać kumulacji zadań domowych z poszczególnych przedmiotów, zwłaszcza z dnia na dzień, wydłużać termin zadawanych prac, szczególnie zawierających obszerniejszy materiał, unikać zadawania monotonnych zadań, wymagających wielokrotnego powtarzania tego samego materiału, unikać zadawania zadań na weekendy, unikać zadawania prac domowych bezcelowych, częściej wprowadzać dłuższe przerwy bez zadania, uczyć dzieci, że niezależnie od pracy domowej warto samodzielnie poszukiwać zadań i prac, jakie uczeń może realizować zgodnie ze swoimi zainteresowaniami.
Wielu nauczycieli, rodziców i uczniów uznaje, że zadania domowe są nieodłącznym elementem systemu oświatowego i stanowią jedno z kluczowych narzędzi kształcenia pozostających w dyspozycji nauczyciela. RPO wskazywał jednak w swym wystąpieniu do MEN na potrzebę promowania innego podejścia do zadań domowych, wynikającego z głębszej refleksji nad ich celem i jakością. MEN zgadza się z tym stanowiskiem, dlatego zleci Ośrodków Rozwoju Edukacji w Warszawie przygotowanie i udostępnienie poradnika dla nauczycieli dotyczącego prac domowych.
Źródło: RPO