11 grudnia Instytut Pamięci Narodowej uruchomił nowy portal pod nazwą przystanekhistoria.pl. To popularnonaukowy serwis internetowy, który w przyjazny i atrakcyjny sposób prezentuje ustalenia badaczy związanych z Instytutem. Portal jest rozwinięciem prowadzonej od wielu lat działalności edukacyjnej IPN.
Hasło przewodnie portalu to: Wirtualna podróż, prawdziwa historia. Nazwa serwisu nawiązuje do stacjonarnego centrum edukacyjnego IPN, które początkowo funkcjonowało w Warszawie, a następnie rozszerzyło swoją działalność na inne miasta.
W logo portalu znajdują się sylwetki trzech postaci, które w szczególny sposób nawiązują do historii Polski XX wieku. Są to:
- Józef Piłsudski – uosobienie dążeń do odzyskania niepodległości,
- Mały Powstaniec – nawiązanie do walki Polaków z dwoma totalitaryzmami w czasie II wojny światowej,
- Anna Walentynowicz – symbol sprzeciwu wobec komunistycznej władzy.
Obecnie na portalu przystanekhistoria.pl znajduje się ponad 400 artykułów popularnonaukowych. Są one poświęcone historii Polski XX wieku. Odbiorcy serwisu mogą również bezpłatnie korzystać z ponad 800 publikacji cyfrowych, w tym książek, czasopism wydawanych przez IPN, katalogów wystaw, dodatków do prasy oraz broszur okolicznościowych.
Dodatkowo na podstronach Biblioteka Cyfrowa oraz Audio/Video twórcy portalu udostępnili blisko 1000 materiałów multimedialnych. Są to m.in.: filmy dokumentalne, relacje z konferencji, spotkań autorskich oraz audycje radiowe.
Użytkownicy portalu ponadto mogą korzystać ze specjalnego kalendarium historycznego, które zawiera blisko 4 tys. wpisów dotyczących najnowszych dziejów naszego kraju.
Portal jest adresowany do osób zainteresowanych najnowszą historią Polski – zarówno badaczy, jak i amatorów. Serwis jest szczególnie atrakcyjny dla młodych ludzi, którzy lubią poznawać historię, korzystając z narzędzi cyfrowych. Treści udostępnione na portalu mogą być także pomocne dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie.
Twórcy portalu planują w przyszłym roku przygotować mobilną wersję serwisu.
Spot promocyjny: www.youtube.com
Źródło: MEN