Ośrodek Rozwoju Edukacji zakończył pilotaż modelu doradztwa dla samorządów w zarządzaniu lokalną oświatą. W pilotażu uczestniczyło 103 samorządowców z 34 jednostek. W ramach pilotażu samorządowcy weryfikowali w praktyce opracowany model doradztwa. Po uwzględnieniu uwag uczestników model jest wykorzystany w projektach konkursowych oraz innych działaniach podejmowanych przez Ośrodek Rozwoju Edukacji, adresowanych do samorządowców. Wcześniej na etapie tworzenia modelu konsultowali go samorządowcy w ramach grup wymiany doświadczeń moderowanych przez ekspertów Związku Miast Polskich i Związku Powiatów Polskich.
Jak informuje ORE, efektem pilotażu jest opracowanie przez uczestniczące w pilotażu JST harmonogramów działań, obejmujących jeden z 12 obszarów, który zdaniem organów prowadzących sprawiał im największe trudności. Samorządowcy wybrali w pilotażu następujące obszary działań oświatowych:
- zarządzanie oświatą na poziomie organu prowadzącego – 10 JST,
- organizacja wsparcia uczniów szczególnie uzdolnionych – 9 JST,
- planowanie budżetowe – 4 JST,
- monitorowanie jakości usług edukacyjnych – 4 JST,
- analizowanie potrzeb i planowanie realizacji założonej wizji rozwoju lokalnego systemu oświaty – 3 JST,
- rola dyrektora i relacje z organem prowadzącym – 3 JST,
- udział rodziców w planowaniu, realizacji i ocenie usług edukacyjnych – 2 JST,
- system wspomagania szkół – doskonalenie nauczycieli – 1 JST,
- gospodarowanie zasobami materialnymi systemu oświaty – 1 JST,
- organizacja wsparcia uczniów niepełnosprawnych oraz uczniów z trudnościami w nauce – 1 JST
Opracowane harmonogramy zostaną w najbliższym dniach upowszechnione na stronie internetowej projektu. W trakcie spotkania podsumowującego pilotaż samorządowcy dyskutowali nad następującymi zagadnieniami w kontekście problemów i ich rozwiązań: jak zmienić system finansowania oświaty; o opieka pielęgniarskiej w przedszkolach; jaka powinna być struktura organizacyjna w organie prowadzącym, aby dobrze zarządzać oświatą; o dodatku motywacyjnym, tj. jak i ile przyznawać i czy określać stawkę minimalną; co zrobić, żeby dyrektor był bardziej samodzielnym menadżerem szkoły; weryfikacja danych z Systemu Informacji Oświatowej przez JST; praktyczna nauka zawodu – skąd wziąć specjalistów; dodatek za opiekę wychowawczą w przedszkolu i internacie.
Więcej na temat pilotażu i samego projektu, realizowanego w ramach programu Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 można przeczytać tutaj.