Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Niejasna organizacja nauczania w szkołach specjalnych

Niejasna organizacja nauczania w szkołach specjalnych fotolia.pl

Konwent Starostów Województwa Śląskiego zwraca się o ponowne przeanalizowanie i zmianę przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli w zakresie dotyczącym organizacji publicznych szkół specjalnych.

Jak tłumaczą starostowie w stanowisku z 28 marca br., we wspomnianym rozporządzeniu pominięto zapis o treści: „W szkole podstawowej specjalnej dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych na wszystkich obowiązkowych zajęciach”.

Tymczasem zgodnie z art. 96 ust. 6 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe w szkołach podstawowych specjalnych i szkołach ponadpodstawowych specjalnych, w tym zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej, działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych, w zakresie danego etapu edukacyjnego, dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych.

W ocenie śląskich samorządowców może to powodować różne interpretacje dotyczące sposobu i zakresu łączenia klas w szkołach specjalnych. Czy np. w powyższych szkołach w tym szkołach specjalnych można łączyć klasy na wszystkich zajęciach obowiązkowych?

Ponadto ich zdaniem zachodzi potrzeba doprecyzowania definicji: oddział z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

- Zgodnie z § 6 ust. 6 pkt 8 cytowanego wyżej rozporządzenia w szkole specjalnej np. oddział dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim może liczyć nie więcej niż 16 osób. Czy w takim oddziale dopuszcza się sytuacje, aby np. jeden z  tych uczniów posiadał ponadto jeszcze inną niepełnosprawność, np. niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim z autyzmem? Czy może powyższy oddział należy traktować jak oddział dla uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności, w których liczba wynosi nie więcej niż 5. Czy konieczne jest w powyższej sytuacji utworzenie dwóch oddziałów:5 i 11 osobowych zgodnie z niektórymi obiegowymi opiniami? – czytamy w stanowisku.

Czw., 11 Kw. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska