Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Gminna impreza a zezwolenie na alkohol

Gminna impreza a zezwolenie na alkohol fotolia.pl

Gmina powinna doprecyzować miejsca odstępu od zakazu sprzedaży napojów alkoholowych poprzez precyzyjne wskazanie wraz z numerami działek. Nie wystarcza określenie okoliczności, w jakich dopuszczalne będzie spożycie alkoholu w miejscu publicznym i uzależnienie takiej okoliczności od faktu zorganizowania gminnej imprezy - tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, sygn. II SA/Ol 859/18.

W niniejszej sprawie Rada Gminy podjęła uchwałę o wprowadzeniu odstępstwa od zakazu spożywania napojów alkoholowym w miejscach publicznych na terenie gminy. Rada postanowiła, ze odstępstwo będzie obowiązywało podczas trwania imprez kulturalnych, kulturalno-rozrywkowych oraz promujących Gminę, w czasie których organizator zapewni sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych na podstawie jednorazowego zezwolenia oraz, że odstępstwo, będzie obowiązywało w sytuacjach odpłatnego użyczenia obiektów osobom fizycznym i prawnym. W dalszej części uchwały rada wskazała, że obowiązkiem organizatora oraz podmiotu posiadającego jednorazowe zezwolenie jest wyznaczenie strefy w obrębie terenu, na którym zakaz spożywania napojów alkoholowych nie ma zastosowania.

W myśl art. 14 ust. 2a ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, zabrania się spożywania napojów alkoholowych w miejscu publicznym, z wyjątkiem miejsc przeznaczonych do ich spożycia na miejscu, w punktach sprzedaży tych napojów. Oznacza to, że zasadą jest zakaz spożywania napojów alkoholowych w miejscu publicznym. Rada gminy może jednak wprowadzić, w drodze uchwały, w określonym miejscu publicznym na terenie gminy, odstępstwo od zakazu spożywania napojów alkoholowych, jeżeli uzna, że nie będzie to miało negatywnego wpływu na odpowiednie kształtowanie polityki społecznej w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi, o której mowa w art. 2 ust. 1, i nie będzie zakłócało bezpieczeństwa i porządku publicznego (art. 14 ust. 2b ustawy). Ww. przepisy dopuszczają zatem, aby rada gminy określiła miejsca publiczne, na terenie których ograniczenie dostępności alkoholu nie będzie miało zastosowania, gdyż nie wpłynie negatywnie na kształtowanie polityki społecznej w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi i nie będzie skutkowało zakłócaniem bezpieczeństwa i porządku publicznego. 

Wojewoda zakwestionował treść uchwały i stwierdził jej nieważność zatem gmina odwołała się do Sądu Administracyjnego. Sąd stwierdził, że należy zgodzić się więc z Wojewodą, który wskazał, że cytowany przepis ustawy, nie uprawnia rady gminy do określenia okoliczności, w których dopuszczalne będzie spożycie alkoholu w miejscu publicznym i uzależnienia takiej możliwości od faktu zorganizowania wskazanej w uchwale imprezy. Powyższe postanowienia uchwały nie mieszczą się bowiem w granicach upoważnienia ustawowego wynikającego

Nie jest to bowiem, jak twierdzi gmina, doprecyzowanie miejsc odstępstwa od zakazu sprzedaży napojów alkoholowych. Zostały one precyzyjnie, wraz z numerami działek, określone w § 1 uchwały. Postanowienia § 2 ust. 1 dotyczą zaś okoliczności, w jakich te odstępstwa mogą nastąpić, na co nie zezwala przepis art. 14 ust. 2b ustawy. Regulacja nakładająca na organizatora oraz podmiot posiadający jednorazowe zezwolenie obowiązku wyznaczenia strefy w obrębie terenu, na którym zakaz spożywania napojów alkoholowych nie ma zastosowania, nie stanowi realizacji normy kompetencyjnej. Wprowadzenie odstępstwa od zakazu spożywania napojów alkoholowych w sposób odmienny, niż jest to określone w ustawie, należy pojmować jako modyfikację materii ustawowej. Regulowanie tych kwestii inaczej, niż to uczynił ustawodawca, stanowi istotne naruszenie prawa, gdyż działanie to jest sprzeczne z przyjętą zasadą tworzenia aktów prawa miejscowego na podstawie i w granicach prawa.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 24 stycznia 2019 r., sygn. II SA/Ol 869/18.

Źródło: CBOSA

Pt., 22 Mrz. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek