Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Z Zespołu ds. Edukacji KWRiST

Z Zespołu ds. Edukacji KWRiST fotolia.pl

Porządek ostatniego posiedzenia Zespołu ds. Edukacji Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego przewidywał rozpatrzenie sześciu projektów rozporządzeń przygotowanych przez dwa ministerstwa. Rozpatrzenie większości z nich poszło szybko, ponieważ bądź nie było do nich uwag, bądź strona samorządowa zgłosiła ich niewiele i część z nich została przez resorty przyjęta. Najwięcej dyskusji wywołał przygotowany przez MEN i omawiany po raz drugi projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji modułu 3 wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” dotyczącego wspierania w latach 2019-2023 organów prowadzących publiczne szkoły podstawowe w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki przez organizację stołówek i miejsc spożywania posiłków.

By jak najwięcej uczniów jadło obiady w szkole

Niewątpliwie cel, jakiemu przyświeca zarówno program rządowy i dyskutowane rozporządzenie, tj. zwiększenie liczby uczniów, którzy jedliby obiady w szkole, jest z pewnością słuszny. Zaproponowanie samorządom rządowej wsparcia finansowego jest również pozytywnym krokiem. Czemu więc projekt rozporządzenia dotyczącego finansowania szkolnych stołówek (uwaga: MEN rozumie pod tym pojęciem kuchnię i jadalnię) wzbudził kontrowersje przedstawicieli strony samorządowej?

Samo zwiększenie liczby szkolnych kuchni i jadalni nie musi automatycznie spowodować wzrostu liczby uczniów spożywających posiłki w szkole. Liczba uczniów korzystających z posiłków w nowo utworzonych stołówkach może być niewielka. Nikt nie zmusi rodziców ani uczniów do korzystania z tego rodzaju oferty. Natomiast niewątpliwie koszty utrzymania stołówek w późniejszym okresie będą wysokie (koszty zatrudnienia kucharzy, pomocy, zużycia mediów itp.) i spadną na samorządowe budżety. Poza tym sporne okazały się zaproponowane przez MEN kryteria otrzymania wsparcia przez organy prowadzące szkoły.

Faworyzować szkoły małe, czy duże

Według strony samorządowej kryteria faworyzują szkoły małe liczące do 70 uczniów, co stoi w sprzeczności z celem programu. Resort edukacji wyszedł, można powiedzieć kilka kroków, naprzeciw postulatom strony samorządowej w tym zakresie (pozostałe uwagi zostały uznane za niezasadne). Kryteria oceny wniosków zostały przeformułowane. Jak podkreślili urzędnicy, w kryterium „przewidywane efekty realizacji zadania, z uwzględnieniem potrzeb szkoły oraz grupy odbiorców” wprowadzono punktację zależną od możliwej liczby wydawanych posiłków. Najwyższą liczbę punktów mają otrzymywać szkoły, które będą mogły wydawać ponad 500 posiłków. W opinii MEN premiuje to szkoły duże oraz takie, w których posiłki będą przygotowywane dla uczniów kilku szkół. W kryterium tym wprowadzono również punktację ze względu na charakter realizowanego zadania. Największą liczbę punktów mają otrzymywać szkoły, które planują zorganizowanie stołówki szkolnej od podstaw. Ponadto zupełnie nowe kryterium zastąpi dotychczasowe o nazwie „zgodność realizowanego zadania z potrzebami szkoły, z uwzględnieniem grupy odbiorców”. Nowe kryterium ma stanowić wskaźnik ukierunkowujący wsparcie na gminy w najtrudniejszej sytuacji finansowej.

Modyfikacja kryteriów nie rozwiała jednak wątpliwości strony samorządowej. Ostatecznie projekt rozporządzenia został zaopiniowany pozytywnie, ale z uwagami. Po pierwsze co do kryteriów. A po drugie, odnoszących się do zasad poprawnej legislacji. Przedstawiciele samorządów zwrócili urzędnikom resortu uwagę na kwestie, które zostały w rozporządzeniu rozstrzygnięte inaczej niż w ustawie, co jest sprzeczne z tzw. zasadami poprawnego prawodawstwa.

Projekty zaopiniowane pozytywnie

W przypadku pozostałych projektów nie było kontrowersji i zyskały one pozytywną opinię strony samorządowej:

  • projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego;
  • projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zmieniający rozporządzenie w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli szkół artystycznych, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego;
  • projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli wraz projektem rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli;
  • projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie zakresu zadań objętych mecenatem państwa, udzielania dotacji celowej na zadania nim objęte oraz udzielania dofinansowań podmiotom prowadzącym działalność w dziedzinie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Pt., 14 Gr. 2018 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża