Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Decyzja o zwrocie dotacji przez szkołę

Decyzja o zwrocie dotacji przez szkołę fotolia.pl

Decyzja dotycząca zwrotu dotacji przez szkołę nie ma charakteru decyzji podzielnej i nie rozstrzyga o dotacjach przypadających na poszczególnych uczniów (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 16 lutego 2017 r. I SA/Gl 1482/16).

Kwestię zwrotu dotacji reguluje art. 252 ustawy o finansów publicznych który stanowi w ust. 1, że dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem oraz pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości - podlegają zwrotowi do budżetu wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia okoliczności, o których mowa w pkt 1 lub pkt 2. 

Następnie ustawa definiuje oba pojęcia stanowiąc, że "dotacjami pobranymi w nadmiernej wysokości są dotacje otrzymane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w wysokości wyższej niż określona w odrębnych przepisach, umowie lub wyższej niż niezbędna na dofinansowanie lub finansowanie dotowanego zadania" (ust. 3), a "dotacjami nienależnymi są dotacje udzielone bez podstawy prawnej" (ust. 4). Dalej przewiduje się, że "zwrotowi do budżetu jednostki samorządu terytorialnego podlega ta część dotacji, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, nienależnie udzielona lub pobrana w nadmiernej wysokości" (ust. 5), a w ust. 6 - że "odsetki od dotacji podlegających zwrotowi do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nalicza się począwszy od dnia przekazania z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub następującego po upływie terminów zwrotu określonych w ust. 1 i 2 w odniesieniu do dotacji pobranej nienależnie lub w nadmiernej wysokości".

Przedmiotem powołanej  na wstępie sprawy była dotacja udzielona na podstawie art. 90 ust. 3 u.s.o., przysługująca na każdego ucznia uczestniczącego w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym miesiącu, co musi być potwierdzone własnoręcznymi podpisami ucznia na listach obecności na tych zajęciach.

Z akt sprawy wynikało, że organ pierwszej instancji, w wyniku weryfikacji danych wprowadzonych przez dotowane placówki do systemu ODPN, powziął wiadomość o nieprawidłowościach w zakresie pobrania dotacji przez skarżącą, polegających na uzyskaniu dotacji na dwoje uczniów niezgodnie z przepisami prawa i w tym zakresie, po bezskutecznym wezwaniu skarżącej do zwrotu dotacji - wszczął postępowanie administracyjne, działając na podstawie kodeksu postępowania administracyjnego.

W wyniku przeprowadzonego postępowania, w oparciu o dowody z dokumentów oraz zeznania świadków, organ uznał za udowodnione, że pobranie dotacji w nadmiernej wysokości dotyczy tylko jednego ucznia i w takim zakresie nakazał zwrot dotacji. Jednocześnie umorzył postępowanie w odniesieniu do dotacji uzyskanej w związku z drugim uczniem tej szkoły. 

Skarżąca odwołała się od części powyższej decyzji, a mianowicie - nakazującej zwrot dotacji.

Rozpoznając odwołanie organ odwoławczy wskazał, że orzeczenie określające kwotę dotacji pobranej w nadmiernej wysokości nie powinno odnosić się do poszczególnych uczniów. Jednocześnie uznał, że zaskarżoną decyzję wydano bez wszechstronnego wyjaśnienia sprawy, a mianowicie - bez sprawdzenia, czy w odniesieniu do innych uczniów nie wystąpiły nieprawidłowości, skutkujące stwierdzeniem uzyskania przez podmiot prowadzący szkołę dotacji w nadmiernej wysokości. Z tego względu uchylił decyzję w całości i przekazał sprawę organowi pierwszej instancji do ponownego rozpatrzenia.

Sąd podzielił ocenę organu, że decyzja dotycząca zwrotu dotacji nie ma charakteru decyzji podzielnej i nie rozstrzyga o dotacjach przypadających na poszczególnych uczniów. Końcowym rezultatem postępowania prowadzonego w zakresie określenia kwoty dotacji pobranej w nienależnej wysokości (przy potwierdzeniu tego materiałem dowodowym) powinna być jedna decyzja określająca tę kwotę (jeśli okoliczności zostały potwierdzone materiałem dowodowym) lub umorzenie wszczętego postępowania (jeśli nie zgromadzono dostatecznych dowodów). Umorzenie powinno nastąpić także, jeśli dotacja zostanie zwrócona przed wydaniem decyzji.

Orzeczenie nieprawomocne.

Źródło: CBOSA

Sob., 13 Mj. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka