Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zasady funkcjonowania Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej

Zasady funkcjonowania Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej fotolia.pl

Jak wynika z założeń do projektu ustawy o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, będzie to sieć oparta na fizycznej infrastrukturze szerokopasmowej (już istniejącej, jak również powstałej w najbliższej przyszłości w wyniku realizacji komercyjnych i dofinansowanych inwestycji, oraz infrastruktury wybudowanej dla celów OSE przez jej operatora).

Sieć ta będzie operowana przez podmiot, który będzie odpowiedzialny za jej uruchomienie i utrzymanie, oraz w szczególności za dostarczenie jednostkom oświatowym:

·         usługi dostępu do Internetu o przepustowości co najmniej 100 Mb/s wraz z usługami bezpieczeństwa sieciowego (w tym filtrowania treści) oraz

·         dostępu do agregatorów/dostawców treści i usług edukacyjnych.

Zakres przedmiotowej regulacji

1)      Obowiązki przedsiębiorców telekomunikacyjnych i JST w stosunku do Operatora OSE

Przedsiębiorcy telekomunikacyjni i JST zobowiązani będą do udostępnienia swojej infrastruktury lub świadczenia Operatorowi OSE usług dostępu do jednostek oświatowych. Dostęp ten będzie następował na zasadach dostępu telekomunikacyjnego z pewnymi modyfikacjami dotyczącymi m.in. trybu zawarcia umowy o dostępie, jej elementów obligatoryjnych oraz minimalnych parametrów usług świadczonych Operatorowi OSE, a mającymi na celu uproszczenie procesu zarządzania siecią OSE oraz zagwarantowanie tego samego standardu usług świadczonych różnym jednostkom oświatowym w różnych lokalizacjach.

Dostęp co do zasady będzie odpłatny, chyba że strony umowy o dostępie telekomunikacyjnym ustalą inaczej. Przewiduje się, że warunki cenowe świadczenia usług dla Operatora OSE zostaną ustalone/zatwierdzone przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w ramach przysługujących mu uprawnień regulatora rynku telekomunikacyjnego.

2)      Obowiązki Operatora OSE

Do zadań Operatora OSE będzie należało dostarczanie jednostkom oświatowym usług dostępu do Internetu o przepustowości co najmniej 100 Mb/s wraz z usługami bezpieczeństwa sieciowego (m.in. ochrona przed szkodliwym oprogramowaniem, filtrowanie niepożądanych treści) oraz utrzymywanie odpowiednich zasobów, w celu zapewnienia jednostkom oświatowym dostępu do usług i treści edukacyjnych wskazanych przez odpowiednią instytucje. Operator OSE będzie zobowiązany do przygotowania wzorców stosowanych umów, zgodnych z ogólnymi przepisami obowiązującymi operatorów telekomunikacyjnych i warunkami określonymi w ustawie oraz do ich opublikowania na swojej stronie internetowej. 

3)      Zakres oraz dostęp do zasobów edukacyjnych

Zgodnie z zapisami ustawowymi szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności. Poza wieloma innymi elementami system oświaty powinien zapewnić również warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów . OSE ma zapewniać wsparcie tego procesu przez stworzenie możliwości (ale nie obowiązku) korzystania z bezpiecznego dostępu do internetu oraz szeroko rozumianych zasobów edukacyjnych. Zasoby te tworzą treści, narzędzia i różnorodne usługi zgodne z podstawą programową oraz umożliwiające poszerzenie wiedzy. Zakłada się stworzenie płaszczyzny współpracy i komunikacji cyfrowej środowiska edukacyjnego, dedykowanej jednostkom oświatowym.

Powstanie portal OSE utrzymywany przez operatora OSE. Będzie on zawierał część obsługową, za pomocą której będzie możliwe między innymi zgłaszanie problemów i monitorowanie procesu ich obsługi oraz zamawianie, sterowanie i zarządzanie usługami świadczonymi dla jednostek oświatowych. Stworzona zostanie możliwość współpracy i komunikacji uczestników procesu edukacyjnego. W ramach portalu udostępnione zostaną treści prezentujące sposoby wykorzystania możliwości OSE (w tym bezpiecznego korzystania z internetu). Innym jego zadaniem będzie udostępnienie otwartej  platformy edukacyjnej prezentującej zasoby edukacyjne, które wytworzyli lub będą tworzyć dostawcy treści edukacyjnych, w tym instytucje publiczne oraz oświatowe, uczelnie, instytuty naukowe i badawcze, placówki oświatowe, organizacje pozarządowe oraz firmy komercyjne. Portal będzie posiadał również funkcjonalności pozwalające zgłaszać zagrożenia i „hate” w Internecie.

W związku z tym, że OSE będzie rozwiązaniem innowacyjnym, wprowadzającym nieznane dotychczas możliwości i narzędzia kształcenia, przewiduje się powołanie Rady OSE, składającej się z ekspertów i odpowiedzialnej za kształt platformy oraz prezentowane przez nią zasoby. W skład Rady powinni wejść przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Cyfryzacji, przedstawiciele Operatora OSE, instytucji publicznych oraz organizacji pozarządowych reprezentujących interesy środowiska edukacyjnego (w tym uczniów, nauczycieli). Rada zostanie upoważniona do przyjęcia (na podstawie ustawowo określonych, ogólnych kryteriów) szczegółowych kryteriów wyboru zasobów edukacyjnych prezentowanych i promowanych za pośrednictwem OSE. Ustawa określi także organizację Rady, procedurę wyboru jej członków oraz podstawowe zasady jej działania.

Finansowanie Sieci

Całość kosztów ponoszonych na funkcjonowanie OSE (wraz z dostarczaniem usług do szkół) zostanie pokryta z budżetu państwa w pierwszych dwóch latach jej działania. Po tym okresie obowiązek uiszczania kosztów dostarczenia usług OSE będzie spoczywał na organach prowadzących jednostki oświatowe.

Przewiduje się, że w przypadku zamówienia przez jednostkę oświatową usługi dostępu do internetu o przepustowości wyższej niż 100 Mb/s, ustawa może wprowadzić obowiązek uiszczenia opłaty odpowiadającej różnicy pomiędzy kosztem świadczenia usługi podstawowej (czyli 100 Mb/s) a kosztem usługi zamówionej przez jednostkę oświatową.

Sob., 31 Gr. 2016 0 Komentarzy
Katarzyna Liszka-Michałka
Redaktor Katarzyna Liszka-Michałka