Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zmiany w subwencji i zadania kuratorów tematem grudniowego Zespołu ds. Edukacji

Zmiany w subwencji i zadania kuratorów tematem grudniowego Zespołu ds. Edukacji fotolia.pl

Przedświąteczne posiedzenie Zespołu ds. Edukacji odbyło się 13 grudnia br. w siedzibie Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Podczas posiedzenia strona samorządowa pozytywnie zaopiniowała projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji kuratoriów oświaty oraz zasad tworzenia ich delegatur. Jednak w toku omawiania projektu przedstawiciele Związku Powiatów Polskich podkreślili, że jednostki samorządu terytorialnego sprzeciwiają się wzmocnieniu roli organu nadzoru kosztem organu prowadzącego i wyrazili pogląd, że powyższa zmiana rozporządzenia wynika z konieczności wprowadzenia zmian organizacyjnych w kuratoriach co związane jest z małą ilością pracowników i ogromem zadań jakie na kuratoria nałoży reforma oświatowa. Pomimo, że projekt rozporządzenia nie przeszedł jeszcze konsultacji społecznych, Zespół wydał opinię pozytywną dla przedłożonego na posiedzeniu projektu z zastrzeżeniem, że strona samorządowa pokłada nadzieję w zapewnieniach resortu edukacji dotyczących pomyślnej współpracy kuratorów i organów prowadzących.

Drugim punktem porządku obrad były zmiany w projekcie rozporządzenia MEN w sprawie podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2017. Jak się okazało Ministerstwo Edukacji Narodowej dokonało ponownej symulacji podziału kwoty subwencji w związku z uzyskaniem danych z SIO wg. stanu na dzień 30 września 2016 r. oraz analizą ich wpływu na rozkład liczby uczniów w wagach a co za tym idzie na rozkład kwot subwencji i standard finansowy A.

W związku z powyższym Ministerstwo zaproponowało następujące zmiany w algorytmie, w stosunku do wersji opiniowanej przez Zespół 22 listopada br. a przez Komisję Wspólną 30 listopada br.:

1)      Obniżenie wagi dla publicznych szkół dla dorosłych kształcących w trybie zaocznym z 0,5 do wysokości 0,42, a dla niepublicznych z 0,25 na 0,18;

2)      Obniżenie wagi dla szkół medycznych z 1 do poziomu 0,85;

3)      Obniżenie wagi dla uczniów klas I-III w szkołach podstawowych dla dzieci i młodzieży z 0,08 do 0,065;

4)      Obniżono wagę dla dzieci w przedszkolach specjalnych i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych z 4,000 do 2,840;

5)      Dodano wagę dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim – objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych zorganizowanych w szkołach podstawowych, a także innych formach wychowania przedszkolnego (na podstawie odpowiednio orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w art. 71b ust. 3 ustawy wymienionej w § 1 ust. 1) wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy o wartości 4,000;

6)      Dodano wagę dla dzieci niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – objętych kształceniem specjalnym w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych zorganizowanych w szkołach podstawowych, a także w innych formach wychowania przedszkolnego (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, o których mowa w art. 71b ust. 3 ustawy wymienionej w § 1 ust. 1) – wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy o wartości 2,900;

7)      Dodano wagę dla dzieci niesłyszących, słabosłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, – objętych kształceniem specjalnym w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych zorganizowanych w szkołach podstawowych, a także w innych formach wychowania przedszkolnego (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, o których mowa w art. 71b ust. 3 ustawy wymienionej w § 1 ust. 1) – wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy o wartości 3,600.

Jak wyjaśnił pracownik MEN skutek finansowy powyższych zmian jest taki, że w 2017 r. gminy otrzymają 100 mln subwencji więcej, powiaty 100 mln subwencji mniej a województwa 28 mln subwencji mniej, niż zakładano pierwotnie.

Przedstawiciel Związku Powiatów Polskich wyraził brak akceptacji dla takiego stanu rzeczy. Ponieważ przedłożone zmiany nie miały charakteru legislacyjnego, Ministerstwo Edukacji Narodowej zobowiązało się, że na posiedzenie strony samorządowej Komisji Wspólnej projektowane zmiany zostaną przesłane w formie projektu rozporządzenia, tak aby to strona samorządowa KW mogła wyrazić opinię o projekcie.

W sprawach różnych główny temat dotyczył informacji MEN na temat decyzji kuratorów oświaty w zakresie likwidacji szkół. Na prośbę ZPP z maja tego roku resort edukacji w końcu przygotował zestawienie obrazujące, że do MEN wpłynęło 87 zażaleń na decyzje kuratorów. MEN wydał 74 postanowienia, wszystkie utrzymywały w mocy opinie kuratorów. Ponad to 12 postanowień MEN zostało zaskarżonych do WSA. Jak stwierdził Dyrektor Sławomir Adamiec takich danych oczekiwał Związek Powiatów Polskich. Nie było to stwierdzenie prawdziwe, ponieważ Związek Powiatów Polskich w piśmie z 27 maja 2016 r. skierowanym do Pani Minister Teresy Wargockiej poprosił o przedstawienie statystyki powodów wydawania przez kuratorów oświaty opinii negatywnych, liczby odwołań od negatywnych opinii kuratorów oświaty oraz statystyki sposobu rozpatrzenia wniesionych odwołań.

W sposób więc oczywisty przedstawiona informacja nie mogła być satysfakcjonująca dla przedstawicieli ZPP, ponieważ nie wskazano w niej na kwestię podstawową, czyli statystyki powodów wydawania przez kuratorów oświaty opinii negatywnych. Co więcej ZPP oczekiwało, że Ministerstwo przedstawi bardziej szczegółowe dane i że prześle je przed Zespołem tak aby strona samorządowa mogła się z nimi zapoznać.

Niemniej jednak przedstawiciel ZPP poprosił Ministerstwo Edukacji Narodowej o przekazanie przygotowanej informacji z uwzględnieniem wszystkich danych, o które prosił Związek Powiatów Polskich w swoim piśmie z maja tego roku. Pani Minister Wargocka zadeklarowała jednak, że Ministerstwo Edukacji nie może przekazać danych dotyczących powodów dla których konkretnym samorządom wydawane były przez kuratorów opinie negatywne. Stwierdzenie takie jest o tyle zaskakujące, że Pani Minister powinna znać zasady dostępu do informacji publicznej. Mamy więc nadzieję, że szczegółowa informacja zostanie do Związku Powiatów Polskich przekazana.

Śr., 14 Gr. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka