Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Reforma oświaty. Organizacje samorządowe chcą wysłuchania publicznego

Reforma oświaty. Organizacje samorządowe chcą wysłuchania publicznego fotolia.pl

Szefowie ogólnopolskich korporacji samorządowych zwracają się do klubów poselskich i parlamentarnych z prośbą o złożenie wniosków o zorganizowanie wysłuchania publicznego w sprawie rządowego projektu ustawy Prawo oświatowe oraz przepisów wprowadzających tę ustawę.

W piśmie z 29 listopada samorządowcy przypominają, że 10 listopada br. rząd skierował do Parlamentu projekt ustawy Prawo oświatowe (druk 1030) oraz projekt ustawy przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (druk 1031)] oraz 3 rozporządzeń (jednego MEN i dwóch MKiDN). Projekty zostały negatywnie zaopiniowane przez Stronę Samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, a także związki zawodowe oraz liczne środowiska obywatelskie, związane z polską oświatą. - Projekt jedynego ważnego dla wdrożenia ustawy rozporządzenia (art. 111 - w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli) nie był nam w ogóle przedstawiony, choć dotyczy elementarnych warunków realizacji naszych zadań własnych – zauważają.

Jak podnoszą, fakt, że tak wiele jest negatywnych opinii, powinien stać się przedmiotem debaty parlamentarnej. Argumenty podnoszone przez różne środowiska są na tyle istotne, że powinny być wzięte pod uwagę przez parlamentarzystów. - Wysłuchanie publiczne umożliwi reprezentantom różnych środowisk1, które zabierały głos w sprawie planowanej reformy oświaty, przedstawienie swoich racji – argumentują.

Przedstawiciele środowiska samorządowego oceniają, że przedstawiona wraz z projektem ustawy ocena skutków regulacji jest całkowicie niewiarygodna. - Nie uwzględnia ona zwłaszcza kosztów wygaszania gimnazjów, które szacujemy na blisko miliard złotych w ciągu dwóch lat – piszą w prośbie.

Samorządowcy wnoszą o podjęcie debaty parlamentarnej (w tym wysłuchania publicznego) dopiero po doprowadzeniu przez inicjatora zmian – Radę Ministrów – do zgodności projektu ustawy z art. 34 ust. 4 Regulaminu Sejmu, który stanowi, iż „do uzasadnienia wniesionego przez Radę Ministrów projektu ustawy dołącza się projekty podstawowych aktów wykonawczych”. Tymczasem wniesiony przez Rząd projekt zupełnie nowej ustawy, stanowiącej konstytucję polskiej oświaty, zawiera tylko jeden istotny – jednak z nikim nieskonsultowany – projekt rozporządzenia. Zdaniem samorządowców, jako ważne do wprowadzenia tej ustawy należy uznać jeszcze co najmniej 13 rozporządzeń, delegacje do wydania których są zawarte w art.: 32 ust. 11, 44 ust. 3, 47 ust. 1, 88 ust. 6, 112 ust. 2, 117 ust. 5, 123 ust. 1, 125, 126 ust. 4, 127 ust. 18, 19 i 20 oraz 162 projektu ustawy Prawo oświatowe. Tylko 4 spośród nich (delegacje z art. 32 ust. 11, 125, 127 ust. 18 oraz 127 ust. 19) mają obowiązywać w wersji wydanej na podstawie obecnych przepisów, a projektów 9 dalszych nie przedstawiono.

Pismo podpisali: Ludwik Węgrzyn, prezes Zarządu Związku Powiatów Polskich; Zygmunt Frankiewicz, prezes Związku Miast Polskich; Marek Olszewski, przewodniczący Związku Gmin Wiejskich; Rafał Dutkiewicz przewodniczący Zarządu Unii Metropolii Polskich oraz Wojciech Długoborski, prezes Unii Miasteczek Polskich.

Publiczne wysłuchanie to dopuszczenie do głosu obywateli (podczas tworzenia prawa), którzy uważają, że będą dotknięci proponowanym prawem, lub uważają, że ich głos podniesie poziom debaty. W odróżnieniu od konsultacji społecznych publiczne wysłuchanie jest proceduralnie zabezpieczone przed manipulacją. M.in. przez swobodny wstęp zainteresowanych osób i organizacji, obecność mediów, udostępnienie protokołów. 

Wt., 29 Lst. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska