Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Uchwała o likwidacji szkoły jako akt prawa miejscowego

Uchwała o likwidacji szkoły jako akt prawa miejscowego fotolia.pl

Na mocy uchwały Rada Powiatu postanowiła z dniem 31 sierpnia 2016 roku zlikwidować Liceum Ogólnokształcące. W uchwale Rada określiła, że uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Wojewoda Łódzki w drodze rozstrzygnięcia nadzorczego z dnia 28 czerwca 2016 roku (PNK-I.4131.380.5.2016) uznał, że tego rodzaju zapis pozostaje w opozycji do obowiązujących przepisów prawa.

Uchwała o likwidacji szkoły jest bowiem aktem zewnętrznym, abstrakcyjnym oraz ma charakter generalny, skierowana jest do wszystkich mieszkańców gminy i innych osób, a więc do nieokreślonego indywidulanie kręgu adresatów. Powinna ona zostać podana promulgacji zgodnie z obowiązującym w tym zakresie prawem, czyli w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Niespełnienie wymagań formalnych w akcie normatywnym stanowiącym akt prawa miejscowego w zakresie należytej publikacji, jest istotnym naruszeniem prawa. Jeśli przepisy prawa ustrojowego nie pozwalają na jednoznaczne zakwalifikowanie uchwały do określonej kategorii (aktów prawa miejscowego, aktów wewnętrznych czy aktów organizacyjnych), to przepisy prawa materialnego, określające zadania i kompetencje tworzonej lub likwidowanej jednostki organizacyjnej i charakter świadczonych przez nią usług, najczęściej będą przesądzały o zaliczeniu określonej uchwały do aktów prawa miejscowego, do aktów prawa wewnętrznego czy do innych aktów (zwłaszcza organizacyjnych).

Zważywszy na niedookreślony krąg osób, których badane uchwały dotyczą, można uznawać zarówno uchwałę o zamiarze likwidacji szkoły, jak i uchwałę o likwidacji szkoły za akt generalny, przy czym pierwsza z uchwał będzie nienormatywnym aktem generalnym, a druga aktem generalnym zawierającym normy, czyli normatywnym. Takie ustalenie staje się ważne w sytuacji, gdy w dotychczasowym orzecznictwie podstawą odmowy przyznania właściwym organizacjom związkowym prawa do opiniowania tych uchwał (a zwłaszcza uchwały o zamiarze likwidacji szkoły) bywa właśnie ich indywidualny, a nie generalny charakter.

Pt., 9 Wrz. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Monika Małowiecka