Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Badanie jakości edukacji (3). Ocena uczniów

Badanie jakości edukacji (3). Ocena uczniów fotolia.pl

Jednym z kluczowych źródeł informacji o szkole są opinie uczniów.

Podczas wywiadów oraz wypełniając anonimowo ankiety uczniowie mają możliwość wypowiedzenia się na temat pracy szkoły, w kwestiach dotyczących m.in.:

  • poczucia bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego,
  • atrakcyjności procesu dydaktycznego i skuteczności nauczania przez pryzmat stosowanych metod pracy na lekcjach;
  • działań i postaw nauczycieli w zakresie udzielania uczniom pomocy;
  • relacji między członkami społeczności szkolnej, w tym szczególnie między uczniami i nauczycielami;
  • równego traktowania uczniów przez nauczycieli;
  • zasad obowiązujących w szkole, praw i obowiązków uczniów;
  • kształtowanych w szkole wartości i postaw.

 

W ramach ewaluacji zewnętrznej w każdej szkole prowadzone są:

  • wywiady grupowe z uczniami, rodzicami, nauczycielami, pracownikami niepedagogicznymi, partnerami szkoły, przedstawicielami organu prowadzącego;
  • badania ankietowe: wśród wszystkich nauczycieli, wśród uczniów najstarszych klas i uczniów o rok od nich młodszych , wśród rodziców;
  • obserwacje: lekcji w wybranych klasach, szkoły i boiska podczas przerw, przed i po zajęciach, oraz najbliższego otoczenia, zajęć pozalekcyjnych;
  • analiza danych zastanych (dokumentów), które, zdaniem dyrektora, pokazują obraz szkoły w badanym zakresie.

Do roku 2015 ewaluacją objęto ponad 6 500 szkół i placówek. Uczestniczyło w niej ponad 336 tysięcy uczniów, prawie 340 tysięcy rodziców. Obserwacji poddano ponad 23 tysiące zajęć edukacyjnych, a ponadto przeprowadzono m.in. ponad 6 500 wywiadów grupowych z uczniami, tyle samo z partnerami zewnętrznymi szkoły, przedstawicielami organów prowadzących i jednostek samorządu terytorialnego, rodzicami i nauczycielami.

Na podstawie zbiorczych wyników ewaluacji i informacji zgromadzonych na platformie nadzoru pedagogicznego, można wnioskować o mocnych stronach pracy szkół, ale też można dostrzec tendencje, które należy powstrzymać czy ograniczać.

Analizując wyniki badań ewaluacyjnych przeprowadzonych w szkołach w 2015 r. zwrócono uwagę na następujące wymagania:

  1. Szkoła lub placówka realizuje koncepcję pracy, ukierunkowaną na rozwój uczniów.
  2. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się
  3. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej
  4. Uczniowie są aktywni
  5. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne
  6. Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, uwzględniając ich indywidualną sytuację
  7. Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych
  8. Promowana jest wartość edukacji
  9. Rodzice są partnerami szkoły lub placówki
  10. Wykorzystywane są zasoby szkoły lub placówki oraz środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju
  11. Szkoła lub placówka, organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych
  12. Zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi.

Źródło: Informacja MEN: „Badanie jakości edukacji. Metody ewaluacji. Ocena szkoły w świetle aktualnych badań edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem opinii uczniów”.

Czw., 25 Sp. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka