Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Czy dzieci i młodzież są bezpieczne w sieci?

Czy dzieci i młodzież są bezpieczne w sieci? fotolia.pl

Ustawa o systemie oświaty mówi o tym, że szkoły i placówki zapewniające uczniom dostęp do Internetu są obowiązane podejmować działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.

O doborze konkretnych środków i form realizacji litery przepisu 4a decyduje dyrektor szkoły, ponieważ zgodnie z ustawą o systemie oświaty (art. 39 ust. 1 pkt 3), spoczywa na nim obowiązek opieki nad uczniami oraz dołożenie starań do zapewnienia uczniom harmonijnego rozwoju.

Wymagania wobec szkół i placówek dotyczące realizacji ww. działań są określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek i obejmują szerokie spektrum zagadnień związanych z zapewnieniem uczniom i uczennicom bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego oraz kształtowaniem relacji między wszystkimi członkami społeczności szkolnej, w tym także odnoszące się do realizacji działań antydyskryminacyjnych, rozumianych nie tylko jako działania zapobiegające nierównemu traktowaniu, lecz również wynikających z niego wszelkim formom przemocy. Spełnianie tych wymagań jest sprawdzane w procesie nadzoru pedagogicznego przez kuratorów oświaty, zgodnie z kierunkami polityki oświatowej państwa ustalanymi na każdy rok szkolny przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Do zagrożeń czyhających na dzieci i młodzież w sieci można zaliczyć:

  • upublicznianie w sieci obraźliwych treści lub materiałów wizualnych (zdjęć, filmów). Pozostałe formy cyberprzemocy to np. zastraszanie, nękanie, wykluczanie z grupy online, podszywanie się pod konkretną osobę i zamieszczanie informacji w jej imieniu w celu poniżenia tej osoby.
  • otwartość na bezpośredni kontakt z osobami dorosłymi poznanymi przez Internet.
  • konsekwencje dla zdrowia fizycznego (niejedzenie, niespanie z powodu Internetu)
  • oglądanie w Internecie materiałów związanych z seksem,
  • przeżywanie negatywnych emocji (niepokój lub przykrość) korzystając z Internetu,
  • kontakt z treściami, które mogą szkodzić kształtującemu się u dziecka systemowi wartości,
  • otrzymywanie w Internecie wiadomości o podtekście seksualnym.

Działania Ministra Edukacji Narodowej w zakresie przeciwdziałania agresji internetowej koncentrują się wokół wspierania szkół i placówek systemu oświaty w ich zadaniach edukacyjnych i wychowawczych.

Jak wynika z informacji MEN o bezpieczeństwie dzieci i młodzieży w sieci oraz ochronie przed niepożądanymi treściami, resort edukacji podejmuje szereg inicjatyw mających przeciwdziałać takim zjawiskom:

  1. W programach wychowawczych i programach profilaktyki realizowane są, m.in. działania z zakresu przeciwdziałania cyberprzemocy.
  2. Ministerstwo Edukacji Narodowej wspiera szkoły organizując dla nauczycieli ogólnopolskie konferencje i liczne szkolenia we współpracy z uczelniami, Naukową Akademicką Siecią Komputerową i organizacjami pozarządowymi.
  3. Na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji, instytucji podległej Ministerstwu Edukacji Narodowej udostępniane są materiały informacyjne i publikacje dotyczące zagrożeń związanych z korzystaniem przez uczniów z nowych technologii komunikacyjnych
  4. Przygotowano liczne ulotki dla rodziców i nauczycieli z cyklu „Zagrożenia w Internecie” - „Zapobieganie-reagowanie. Cyberprzemoc część 1 i 2”; „Seksting”; „Gry komputerowe”. Obecnie jest przygotowywana ulotka dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym dotycząca zamieszczania wizerunku dzieci w Internecie.
  5. Na portalu edukacyjnym dla nauczycieli „SCHOLARIS” zgromadzono ponad 70 zasobów z zakresu bezpiecznego korzystania z nowych technologii i Internetu wśród dzieci i młodzieży.
  6. Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało dwa programy rządowe, które stanowią wsparcie dla szkół w realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych: Rządowy program na lata 2014-2016 „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła" i Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+”.
  7. W 2015 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło otwarty konkurs ofert na realizację zadania publicznego pn. „Poprawa kompetencji pracowników szkoły, uczniów i ich rodziców w zakresie bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni oraz reagowania na zagrożenia”. W wyniku rozstrzygnięcia konkursu wybrano dwie organizacje pozarządowe, które realizują to zadanie w latach 2015-2018
  8. W okresie kwiecień-maj 2016, odbyły się cztery wojewódzkie konferencje zorganizowane we współpracy z Kuratoriami i Urzędami Wojewódzkimi, poświęcone tematyce zapewnienia bezpieczeństwa uczniom w tym bezpieczeństwa online. Były to konferencje otwarte, w których brało udział średnio 400 nauczycieli i dyrektorów szkół, samorządowców, pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych.
  9. Do ważnych inicjatyw, w których bierze udział przedstawiciel Ministerstwa Edukacji Narodowej należy działający od stycznia 2006 roku przy Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej - Polski Komitet Konsultacyjny Programu Komisji Europejskiej "Safer Internet". Celem Komitetu jest wspieranie zespołów Dyżurnet.pl, Helpline.org.pl i Saferinternet.pl oraz uczestniczenie w działaniach na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie.
Sob., 23 Lp. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka