Wprowadzenie modyfikacji w prawie oświatowym, umożliwienie rodzicom stałego kontaktu z pracownikami kuratoriów oświaty, zapewnienie finansowania szkoleń rodziców w zakresie ich prawa.
To część postulatów zawartych stanowisku I Ogólnopolskiej Konferencji Rad Rodziców. Konferencja odbyła się 21 kwietnia w Sejmie, o czym pisaliśmy tutaj.
Podczas wydarzenia podjęte zostało stanowisko, w którym uczestnicy Konferencji zwracają się do ministra edukacji narodowej o:
-
wprowadzenie do prawa oświatowego przepisów:
- regulujących prowadzenie przez rady rodziców gospodarki finansowej;
- wskazujących, że program wychowawczy szkoły jest oparty na wspólnym dla środowiska szkolnego systemie wartości;
- porządkujących zasady tworzenia rad szkół oraz wyposażających rady rodziców w uprawnienia adekwatne do uprawnień rad szkół, rad pedagogicznych i samorządów uczniowskich;
- umożliwiających radom rodziców komunikowanie się ze wszystkimi rodzicami szkoły, podobnie jak robią to dyrektorzy szkół i rady pedagogiczne;
- skierowanie do kuratorów oświaty, samorządów terytorialnych, dyrektorów szkół, nauczycieli, rodziców i uczniów listu wskazującego, jak ważną rolę w budowaniu nowoczesnego systemu oświaty mogą i powinni odgrywać rodzice i ich reprezentanci – rady rodziców;
- wsparcie skierowanej do uczestników życia szkolnego (przede wszystkim rodziców i dyrektorów szkół) szerokiej kampanii informacyjno – edukacyjnej na temat praw i obowiązków rodziców na terenie szkół;
- pomoc w założeniu i prowadzeniu – przez niezależną organizację pozarządową, zajmującą się sprawami miejsca rad rodziców w polskim systemie oświaty i mającą doświadczenie oraz praktyczną wiedzę w zakresie problemów związanych z tematyką rad rodziców – Punktu Konsultacyjnego, służącego pomocą prawną i merytoryczną w budowaniu płaszczyzny współpracy: radom rodziców, dyrektorom szkół, radom pedagogicznym, samorządom uczniowskim oraz samorządom terytorialnym.
Uczestnicy Konferencji proszą także do parlamentarzystów o systematyczne wspieranie propozycji zmian w prawie oświatowym, umożliwiających rodzicom realne oddziaływanie na szkoły własnych dzieci. Kuratorów oświaty upraszają zaś o:
- monitorowanie relacji wszystkich organów szkół, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy pomiędzy dyrektorami szkół i radami rodziców;
- pomoc przy rozwiązywaniu konfliktów pomiędzy różnymi organami szkoły;
- zwracanie uwagi na zgodność z prawem oświatowym zapisów zamieszczonych w statutach szkół oraz trybu uchwalania programu wychowawczego i programu profilaktyki szkoły;
- umożliwienie radom rodziców stałego kontaktu z pracownikami kuratoriów oświaty.
Apelują ponadto do samorządów terytorialnych o:
- zapewnienie finansowania szkoleń rodziców w zakresie ich praw i obowiązków na terenie szkoły, wynikających z prawa oświatowego;
- pomoc w propagowaniu wśród rodziców, pracowników szkół i pracowników samorządowej administracji oświatowej wiedzy na temat praw i obowiązków rad rodziców.
Na koniec zwracają się do dyrektorów szkół o:
- zapewnienie radom rodziców dostępu do narzędzi komunikacji, analogicznych do tych, z których korzystają rady pedagogiczne, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji z rodzicami za pośrednictwem szkolnych mediów: dziennika elektronicznego, szkolnej tablicy ogłoszeń, itp.;
- przeszkolenie wszystkich nauczycieli i pracowników administracyjnych szkoły w zakresie praw i obowiązków rad rodziców, wynikających z ustawy o systemie oświaty i ustawy Karta Nauczyciela;
- organizowanie szkoleń dla rodziców na temat ich praw i obowiązków wynikających z ustawy o systemie oświaty i ustawy Karta Nauczyciela oraz ułatwienie radom rodziców prowadzenia działalności na terenie szkoły poprzez m.in. wyznaczenie oddzielnego pomieszczenia na sekretariat rady rodziców i umożliwienie, w terminach wskazanych przez radę rodziców, odbywania przez nią zebrań.