Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Przekazanie szkoły lub placówki publicznej (cz. 2) - jaką szkołę można przekazać?

Przekazanie szkoły lub placówki publicznej (cz. 2) - jaką szkołę można przekazać? fotolia.pl

Jak wskazuje art. 5 ust. 5g jednostka samorządu terytorialnego może przekazać do prowadzenia szkołę liczącą nie więcej niż 70 uczniów.

W pierwszej kolejności należy przypomnieć, że pomimo iż w tym ustępie ustawodawca posłużył się jedynie pojęciem „szkoła”, to w kolejnych ustępach: 5h-5r odnosi się również do „placówek”. Wydaje się więc, że placówki mogą także stanowić przedmiot ewentualnego przekazania przez organ prowadzący. Do takich wniosków prowadzi chociażby treść uzasadnienia do projektu ustawy z 19 marca 2009 r. w którym wprowadzenie możliwości przekazania przez jednostkę samorządu terytorialnego prowadzenia szkoły lub placówki publicznej innej osobie prawnej lub osobie fizycznej w drodze umowy argumentowano potrzebą właściwego i efektywniejszego wykonywania zadań organu prowadzącego. Jednak z drugiej strony w doktrynie wskazuje się, że faktycznym celem ustawy było uniknięcie likwidacji szkół publicznych (w zdecydowanej większości - szkół podstawowych na terenach wiejskich) i to do nich odnosi się omawiana regulacja. Ustawa nie pozwala zatem na przekazywanie placówek do prowadzenia osobom prywatnym i użycie w ust. 5h-5r obok słowa szkoły także placówki jest lapsusem językowym. (Pilich Mateusz, Ustawa o systemie oświaty. Komentarz, wyd. VI, LEX, 2015).

Dobrze byłoby jednak, gdyby ustawodawca w przyszłości sprostował treść przepisów i sformułował je bardziej jednoznacznie.

Powracając do wymogu przekazywania szkół liczących nie więcej niż 70 uczniów, należy zauważyć, że przepis ten znajduje zastosowanie tylko do niewielkich szkół. Oznacza, że przekazać można szkołę lub placówkę liczącą 70 uczniów lub wychowanków lub mniej. 

Ustawodawca nie wskazał jednak wprost daty, na którą należy przedłożyć dokument stwierdzający liczbę uczniów i wychowanków. W judykaturze wskazuje się, że będzie to data podjęcia uchwały intencyjnej w przedmiocie przekazania szkoły do prowadzenia innemu podmiotowi (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 stycznia 2014 r. I OSK 2364/13).

Przy takim rozumowaniu mogą pojawić się rozbieżności co do liczby uczniów, która jest wykazywana w projekcie takiej uchwały przekazywanej do zaopiniowania właściwym związkom zawodowym. Jednakże rozstrzygającą w tej sytuacji będzie kwestia, czy w dacie podjęcia uchwały w przedmiocie przekazania szkoły do prowadzenia innemu podmiotowi, szkoła ta nie liczyła więcej niż 70 uczniów.

Przekazanie może dotyczyć także szkoły podstawowej w ramach której zorganizowano oddziały przedszkolne. Zasadne jest więc ustalenie czy uczniów tego oddziału wliczyć należy do ogólnej liczby uczniów szkoły podstawowej. W tym temacie wypowiedział się podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej w odpowiedzi na interpelację nr 1543 w sprawie przekształcania placówek oświatowych. Jak zauważył, dzieci uczęszczające do oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej są wliczane do liczby 70 uczniów, o których mowa w art. 5 ust. 5g ustawy o systemie oświaty. Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 11 ustawy o systemie oświaty, ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o uczniach bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć również wychowanków. Zatem określenie „uczniowie” użyte w art. 5 ust. 5g ustawy oznacza również wychowanków oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej.

Niedz., 27 Mrz. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka