Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Przyszłość oświaty - spotkanie minister Zalewskiej z korporacjami samorządowymi

Przyszłość oświaty - spotkanie minister Zalewskiej z korporacjami samorządowymi fotolia.pl

Zmiany w systemie edukacji będą niezbędne, ale mają być dokonane tak, aby nie odbiły się negatywnie ani na uczniach, ani na nauczycielach. Zmiany będą konsultowane z wszystkimi zainteresowanymi stronami, w tym korporacjami samorządowymi – to główne tezy spotkania Minister Edukacji Narodowej Anny Zalewskiej z przedstawicielami korporacji samorządowych.

Spotkanie odbyło się w środę, 20 stycznia. Po stronie samorządowej znaleźli się przedstawiciele korporacji samorządowych reprezentowanych w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Głównym tematem spotkania była przygotowywana przez Ministerstwo nowelizacja Karty Nauczyciela obejmująca w szczególności: likwidację tzw. godzin karcianych, uregulowanie źródła wypłaty świadczenia z tytułu uzyskania przez nauczyciela stopnia profesora oświaty oraz zmianę regulacji dotyczących postępowania dyscyplinarnego wobec nauczycieli. Kontrowersje wzbudziła wyłącznie pierwsza z wymienionych zmian. O ile wśród przedstawicieli samorządu nie budzi zastrzeżeń idea zmniejszenia obowiązków administracyjnych, to obawy związane są z interpretacją przez środowiska nauczycielskie dokonywanej zmiany jako zmniejszenia wymiaru godzin pracy przeprowadzanej bezpośrednio z uczniami. Ta kwestia będzie wymagała bezwzględnego jednoznacznego wyjaśnienia w ramach dalszych prac nad projektem.

Spotkanie było również pretekstem do dyskusji nad problemami w systemie edukacji. Minister Zalewska zadeklarowała wolę wspólnych prac nad zmianami w edukacji. Zmiany te mają objąć w pierwszej kolejności opracowanie nowej podstawy programowej, a w dalszej – zmianę systemu organizacyjnego szkolnictwa – jednak z wykorzystaniem zarówno istniejącego potencjału ludzkiego, jak i bazy lokalowej. Jednocześnie mają toczyć się prace nad zmianami w systemie subwencjonowania zadań oświatowych.

Wszystkie działania mają odbywać się z udziałem licznych ekspertów – praktyków, a także przy szerokich konsultacjach społecznych.

Niedz., 24 St. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski