Jak zmienić polską szkołę – wykład podsumowujący 5 lat badań IBE dr hab. Michała Federowicza.
Główne wnioski, jakie płyną z badań Instytutu, są bardzo spójne. Czy chodzi o polski, matematykę, czy kompetencje komputerowe. Tymi metodami działania więcej nie osiągniemy. Polska szkoła nie jest wcale zła, ale wymaga kilku zmian.
Po pierwsze - autonomia nauczyciela, a jeśli tak, to trzeba zmienić warunki działania nauczycielom. Szkoła jest przeregulowana, a system kształcenia i dokształcania nauczycieli wymaga zmiany.
Żeby dać uczniom przestrzeń do rozwoju, trzeba ją dać nauczycielom. Ważne, by środowisko nauczycielskie znalazło sposoby zadbania o swój prestiż i rangę, co oznacza także zadbanie o promocję dobrych i aktywnych.
Trzeba więc:
- zapewnić autonomię nauczyciela, bo tylko dzięki niej może on spowodować większą aktywność uczniów:
- pozwolić dzieciom szukać własnych rozwiązań,
- dowartościować samodzielne rozumowanie ucznia
- zanurzyć szkołę w świecie, otwierając ją na edukację nieformalną, która toczy się niezależnie od niej,
- odważyć się przyznać, że szkoła także wychowuje,
- wzmocnić współpracę z rodzicami.
Dyrektor Michał Federowicz przedstawił także rozwiązania wypracowane przez IBE od badań do wdrożenia i zmiany społecznej. Warto zapoznać się z tym materiałem filmowych, dostępnym po kliknięciu na ten LINK.
Źródło: ibe.edu.pl