Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ocenianie i klasyfikowanie uczniów po nowemu

Ocenianie i klasyfikowanie uczniów po nowemu fotolia.pl

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 44zb ustawy o systemie oświaty w brzmieniu nadanym ustawą z 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty i  niektórych innych ustaw.

Zaproponowane w projekcie regulacje prawne nie odbiegają w zasadzie od przepisów regulujących te kwestie w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietna  2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

Projekt przewiduje następujące zmiany w stosunku do obecnego stanu prawnego:

1)      W zakresie promowania i oceniania uczniów w szkołach publicznych dla dzieci i młodzieży:

a. możliwość zwolnienia ucznia przez dyrektora szkoły z wykonywania ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego

b. określenie które z ocen rocznych (w szkołach policealnych - semestralnych) z zajęć edukacyjnych ustalonych w stopniach skali podanej w rozporządzeniu są uznawane za oceny pozytywne, a które za negatywne

c. doprecyzowanie, że informacje jakie powinna uwzględniać śródroczna i roczna opisowa ocena klasyfikacyjna odnoszą się do uczniów uczących się na każdym etapie edukacyjnym

d. wskazanie, że w przypadku zajęć wychowania fizycznego przy ustalaniu oceny, oprócz wysiłku wkładanego przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, należy brać pod uwagę również systematyczność udziału w tych zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach na rzecz sportu szkolnego i kultury fizycznej

e. określenie jakie funkcje spełnia ocenianie bieżące ucznia

f.  doprecyzowanie, że w przypadku plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, techniki, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych oraz wychowania fizycznego sprawdzian wiadomości i umiejętności ma formę zadań praktycznych

g. określenie terminu ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania

h. dookreślenie warunków promocji ucznia do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły z wyróżnieniem

i. ustalenie, że przy określaniu szczegółowych warunków realizacji projektu edukacyjnego dyrektor będzie zasięgał opinii rady pedagogicznej

j. dookreślenia, które typy szkół ponadgimnazjalnych można ukończyć z wyróżnieniem.

2)      W zakresie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach publicznych dla dorosłych:

a. odstąpienie od określenia w rozporządzeniu warunków dopuszczenia słuchacza do egzaminu semestralnego z danych zajęć edukacyjnych w przypadku uzyskania przez niego ocen uznanych za negatywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania

b. określenie formy i sposobu przeprowadzania egzaminu semestralnego

c. określenie czasu przechowywania w dokumentacji szkoły protokołów z każdego przeprowadzonego egzaminu semestralnego, egzaminu semestralnego w terminie dodatkowym oraz egzaminu poprawkowego

d. doprecyzowanie przepisów dotyczących terminu przystępowania do egzaminów semestralnych w terminie dodatkowym i egzaminów poprawkowych

e. dookreślenie, że zwolnienia z realizacji niektórych zajęć edukacyjnych dotyczą wyłącznie słuchaczy szkół policealnych

f. określenie trybu przeprowadzania egzaminów semestralnych.

Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 września 2015 r.

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych będzie tematem obrad kwietniowego posiedzenia Zespołu ds. Edukacji, Kultury, Sportu KWRiST.

Pt., 17 Kw. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka