Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Forma wyrażenia przez dyrektora szkoły zgody na indywidualny tok nauki ucznia

Forma wyrażenia przez dyrektora szkoły zgody na indywidualny tok nauki ucznia fotolia.pl

Zgodnie z art. 66 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, dyrektor szkoły, m.in. na wniosek rodziców, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i poradni psychologiczno - pedagogicznej, może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki oraz wyznaczyć nauczyciela - opiekuna.

Zwrot "może zezwolić" oznacza uznaniowość decyzji. Odmowa udzielenia zezwolenia następuje w drodze decyzji administracyjnej  i tylko w przypadku odmowy stronie służy odwołanie na ogólnych zasadach, wyrażonych w Kodeksie postępowania administracyjnego (art. 127 k.p.a.).

W trybie delegacji ustawowej - art. 66 ust. 2 zostało wydane rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2002 r., które normuje warunki i tryb udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizację indywidualnego programu lub toku nauki.

Z powyższego rozporządzenia wynika: § 8 "Dyrektor szkoły po udzieleniu zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki, wyznacza uczniowi nauczyciela - opiekuna i ustala zakres jego obowiązków",

§ 9 " Uczeń realizujący indywidualny tok nauki musi uczęszczać na wybrane zajęcia edukacyjne do danej klasy lub do klasy programowo wyższej, w tej lub innej szkole, na wybrane zajęcia edukacyjne w szkole wyższego stopnia albo realizować program w całości lub w części we własnym zakresie".

Ww. rozporządzenie nie zawiera obowiązku prowadzenia indywidualnych zajęć z uczniem w określonej ilości godzin, jak też nie umożliwia rodzicowi, składającemu wniosek w trybie § 4 ust. 2 narzucenia warunków, na jakich ma być prowadzone indywidualne nauczanie z jego dzieckiem.

Przepis art. 66 ustawy o systemie oświaty oraz ww. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, nie zawierają przepisu, który nakazywałby dyrektorowi szkoły wydanie zezwolenia na indywidualny tok nauki dziecka według indywidualnego programu, pod warunkiem uwzględnienia wszelkich propozycji rodzica w zakresie organizacji nauczania.

Po udzieleniu zezwolenia na indywidualny tok nauki, rzeczą dyrektora szkoły (a nie rodzica) pozostaje decydowanie o sposobie realizacji zezwolenia, zgodnie z przepisami wewnętrznymi, w tym także z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki.

Źródło: Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 2 października 2012 r., II SA/Bk 515/12

Niedz., 15 Mrz. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka