Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Cofnięcie szkole niepublicznej uprawnień szkoły publicznej

Cofnięcie szkole niepublicznej uprawnień szkoły publicznej fotolia.pl

W przypadku szkoły niepublicznej, cofnięcie przyznanych jej uprawnień szkoły publicznej, uzależnione jest wyłącznie od stwierdzenia w trybie nadzoru pedagogicznego niespełniania warunków określonych w art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty.

Zakres znaczeniowy wyrażenia „niespełnianie warunków” nie ogranicza się wyłącznie do stanów faktycznych o charakterze długotrwałym, ciągłym, ale obejmuje również stany faktyczne o charakterze jednorazowym, istniejące tak w chwili dokonywania oceny, jak i w przeszłości (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 25 października 2012 r., IV SA/Gl 13/2012).

Ustawodawca nie uzależnił podjęcia decyzji o cofnięciu uprawnień szkoły publicznej, od wcześniejszego podjęcia decyzji w trybie określonym w art. 34 ust. 1 ustawy (jeżeli szkoła lub placówka albo organ prowadzący prowadzi swoją działalność z naruszeniem przepisów ustawy, organ sprawujący nadzór pedagogiczny może polecić, w drodze decyzji, usunięcie uchybień w wyznaczonym terminie), tak jak uczynił to w przypadku szkół publicznych w art. 34 ust. 3 ustawy, przy cofnięcia zezwolenia na założenie szkoły. Należy podkreślić, że wydanie decyzji na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy ma charakter fakultatywny. Oznacza to, że stwierdzenie naruszenia przepisów ustawy nie musi zawsze następować w drodze decyzji oraz być wyartykułowane w formie poleceń.

Warunkiem przyznania uprawnień szkoły publicznej szkole niepublicznej jest stosowanie przez tą szkołę zasad klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów. Swoista sankcja za niespełnianie warunków z art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty w postaci cofnięcia uprawnień szkoły publicznej jest wynikiem ustaleń nadzoru pedagogicznego, którego celem jest m.in. analizowanie i ocenianie efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek, w tym przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów (art. 33 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 3 ustawy o systemie oświaty).

Niedz., 4 St. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka